Educarium-tiedekuntarakennuksen pääovi.

UNESCO haastaa miettimään uudelleen koulutusta – miten me vastaamme?

25.11.2021

UNESCO on haastanut tuoreessa raportissaan kaikki miettimään, miten koulutuksen avulla voimme ratkaista tulevaisuuden suuret haasteet. Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE järjestää torstaina 2.12. kello 14–16 kaikille avoimen zoom-keskustelun, jossa avataan raportin sisältöä, jonka jälkeen asiantuntijat keskustelevat teemasta yleisön kanssa.

Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö UNESCO julkaisi 10. marraskuuta raportin Reimagining our futures together: a new social contract for Education?, joka haastaa meidät miettimään uudelleen tapoja, joilla tieto, koulutus ja oppiminen auttavat meitä vastaamaan aina vain vakavampiin haasteisiin monimutkaisemmaksi, epävarmemmaksi ja haavoittuvaisemmaksi käyvässä maailmassa.

UNESCOn raportissa on vahva luottamus koulutuksen kykyyn ratkaista vaikeita asioita kuten sosiaalinen pirstaloituminen, luonnon ekosysteemien kuormitus sekä eri kulttuurien rauhanomainen rinnakkainelo.

Raportti tunnustaa uusimpien teknologioiden mahdollisuus parantaa ihmisten hyvinvointia, mutta samalla se tuo esille kehitykseen liittyvät vakavat eettiset huolenaiheet ja hallinnolle koituvat haasteet. Raportti kannustaakin meitä miettimään uudenlainen tulevaisuuden, jonka uudenlaisessa yhteiskuntasopimuksessa koulutus nostetaan keskiöön, kun luomme rauhallista, tasa-arvoista ja kestävää tulevaisuutta kaikille.

Kuinka realistinen muutosohjelma on ja miten meidän tulisi suhtautua työhön, joka on tehtävä, jotta mietinnön rohkeat toiveet toteutuvat? Tätä kysytään CELEn järjestämässä zoom-keskustelussa.

Tapahtuman alkaa kello 14.00 UNESCOssa vanhempana projektipäällikkönä toimivan, Chicagon Loyola yliopiston professorin tehtävästä virkavapaalla olevan tohtori Noah Soben puheenvuorolla raportin sisällöstä.

Soben puheenvuoron jälkeen teemaa kommentoivat Melbournen yliopiston emeritusprofessori Fazal Rizvi, Helsingin yliopiston kasvatuksen ja koulutuksen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon professori Kristiina Brunila sekä Turun yliopiston kasvatustieteiden laitoksella työskentelevä akatemiatutkija Johanna Kallo.

Tapahtuman puheenjohtajana toimii Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELEn johtaja Piia Seppänen.

Puheenvuorojen jälkeen yleisöllä on mahdollisuus esittää kysymyksiä.

Tapahtumaa seuraavana päivänä CELE juhlistaa 20-vuotista taivaltaan seminaarilla. Tutustu myös tähän tapahtumaan.

 

>> Liity tapahtumaan torstaina 2.12. kello 14.15

 

Luotu 25.11.2021 | Muokattu 26.11.2021