Uusi osteoporoosia aiheuttava geeni tunnistettu

10.05.2013

Suomalais-yhdysvaltalainen tutkimusryhmä on saavuttanut merkittävän edistysaskeleen osteoporoosin eli luukadon perintötekijämuutosten selvittämisessä.

Osteoporoosille on ominaista pienentynyt luuntiheys ja luun mikrorakenteen heikkeneminen, jotka ilmenevät luuston haurastumisena ja lisääntyneenä murtuma-alttiutena. Nykykäsityksen mukaan perimä on yksi tärkeimmistä luun lujuutta määräävistä tekijöistä. Tähän mennessä on kuitenkin tunnistettu vain muutamia merkittäviä luukadon riskiin vaikuttavia geneettisiä tekijöitä.

Folkhälsanin tutkimuskeskuksessa ja HYKSin Lastenklinikalla toimivan dosentti Outi Mäkitien, Turun yliopiston dosentti Riku Kivirannan ja Houstonissa, Yhdysvalloissa toimivan professori Brendan Leen tutkimusryhmät ovat nyt yhteistyössä tunnistaneet uuden osteoporoosia aiheuttavan geenivirheen. Tutkijat havaitsivat, että kromosomissa 12 sijaitsevan WNT1-geenin virheet muuttavat normaalille luun kehitykselle ja luuston ylläpidolle tärkeän WNT-signaalireitin toimintaa. Tämä johtaa jo lapsuudessa tai varhaisella aikuisiällä alkavaan osteoporoosiin.

Uuden geenilöydöksen mahdollisia solutason vaikutuksia tutkittiin yhteistyössä dosentti Kivirannan ja professori Leen tutkimusryhmien kanssa. Tulokset osoittivat, että mutaatioiden seurauksena WNT1-proteiinin kyky aktivoida luun aineenvaihdunnan kannalta merkittävää WNT-signaalireittiä heikentyi, mikä vähensi luun muodostumista. WNT1-proteiinia todettiin erityisesti luuytimen soluissa. Tulokset vahvistavat jo aiemmin esitettyä näkemystä siitä, että luuytimen soluilla on tärkeä merkitys luun kunnon ylläpidossa.

– Tulokset ovat merkittävä edistysaskel luukadon perintötekijämuutosten selvittämisessä. Tulevaisuudessa WNT1:tä voidaan mahdollisesti hyödyntää luun terveyden merkkitekijänä sekä osteoporoosihoitojen vaikutuskohteena, dosentti Riku Kiviranta arvioi.

Tarkastelukohteena suomalainen osteoporoosisuku

Tutkimuksessa kartoitettiin luukadon taustalla olevia geenivirheitä tarkastelemalla suomalaista osteoporoosisukua. Suvussa oli todettu varhain alkavaa, vallitsevasti periytyvää osteoporoosia. Siihen liittyi muun muassa matala luuston mineraalitiheys, selkänikamien luhistumamurtumia ja merkittävää pituuden menetystä aikuisiällä.

– Luukadon aiheuttavaa perintötekijämuutosta etsittiin koko perimän kattavalla kytkentäanalyysillä. Sairauden aiheuttajaksi paljastui mutaatio WNT1-geenissä. Yhdysvaltalaiset yhteistyötutkijat totesivat samassa geenissä olevien mutaatioiden voivan aiheuttaa myös erittäin vaikeaa, peittyvästi periytyvää synnynnäistä luuston haurautta, osteogenesis imperfectaa, Kiviranta kertoo.

Tutkimus on julkaistu New England Journal of Medicine -lehdessä: WNT1 mutations in early-onset osteoporosis and osteogenesis imperfect.

Jussi Matikainen

Luotu 10.05.2013 | Muokattu 10.05.2013