Uusi Turun yliopiston ja Tyksin tutkimukseen pohjautuva lääkekehitysyritys aloittaa toimintansa

25.06.2013

Turku Science Parkissa toimiva yritys keskittyy kehittämään lääkkeitä, jotka säätävät sukupuolihormonien vaikutusta.

Forendo Pharma -lääkekehitysyritys on hankkinut Hormos Medical Oy:ltä endometrioosin ja miesten alhaisen testosteronitason hoidon lääkekehitysohjelmat.

Endometrioosiin kehitettävä lääke estää 17B-HSD1-entsyymin toimintaa ja vaikuttaa säätelemällä tautikudoksen paikallista hormonitasoa. Lääkevaikutuksen mekanismia on tutkittu Turun yliopistossa ja Turun yliopistollisessa keskussairaalassa professori Matti Poutasen ja dosentti Antti Perheentuvan johdolla. Jo kehitetyt lääkekandidaatit ovat osoittautuneet tehokkaiksi käytetyissä tautimalleissa.

Yritys on kerännyt 10 miljoonan euron rahoituksen pohjoismaisilta alan johtavilta sijoittajilta Karolinska Development AB:ltä, Novo Seedsiltä sekä Finnveralta. Mukana on myös Tekes.

Forendo Pharman toimitusjohtaja on Risto Lammintausta.

TK
Luotu 25.06.2013 | Muokattu 25.06.2013