Uusi tutkimus pureutuu romaanin teorian ja historian vuorovaikutukseen

01.11.2013

Hanna Meretojan ja Aino Mäkikallin toimittama artikkelikokoelma Romaanin historian ja teorian kytköksiä (SKS 2013) avaa tuoreita näkökulmia romaanin teorian ja historian monisyiseen vuorovaikutukseen.

​Kirjassa joukko tunnettuja kansainvälisiä ja kotimaisia tutkijoita lähestyy aihetta eri näkökulmista esimerkiksi selvittämällä, miten kirjallisuudentutkimuksen teoreettiset välineet ovat kehittyneet suhteessa romaanilajin muutoksiin ja minkälaisia haasteita romaanin teoreettiselle hahmottamiselle asettavat erilaiset kirjallisuushistorian ilmiöt.

Artikkeleissa kirjallisuusanalyysi ja teoreettinen pohdinta nivoutuvat toisiinsa. Samalla tarkastellaan, miten kirjallisuushistoriassa romaanien kirjoittaminen, lukeminen ja romaaniteoreettinen pohdinta ovat olleet jatkuvassa, kompleksisessa vuorovaikutuksessa.

Kokoelma koostuu kolmesta osasta, jotka valottavat eri näkökulmista teoksen pääteemaa. Ensimmäinen osio käsittelee filosofian ja kirjallisuuden suhdetta sekä niiden kykyä valaista vastavuoroisesti toinen toistaan. Toisessa osassa tarkastellaan romaanin, lajin ja historian suhteisiin liittyviä kysymyksiä.

Kokoelma päättyy romaanin historian kannalta keskeistä problematiikkaa, yksilön ja yhteiskunnan suhdetta, käsittelevään osioon. Siinä nousee esiin kysymys kirjallisuuden merkityksestä nykymaailmassa sekä kysymys kirjallisuuden yhteiskuntakriittisestä potentiaalista ja sen teoretisoinnista.

Kirja toimii kunnianosoituksena 60 vuotta täyttäneelle Turun yliopiston yleisen kirjallisuustieteen professori Liisa Steinbylle. Samalla se toimii itsenäisenä artikkelikokoelmana, joka tarjoaa uusia ajattelun välineitä romaanin historiasta ja teoriasta kiinnostuneille tutkijoille, opiskelijoille, opettajille ja muille kirjallisuudentutkimuksen harrastajille.

Romaanin historian ja teorian kytköksiä
Toimittaneet Hanna Meretoja ja Aino Mäkikalli
Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1405