Uusi visio julkaistu kansainvälisesti – koko yhteiskunta sähköistettävä uusiutuvalla energialla

04.11.2019

Nelivuotisen Tekes-rahoitteisen Neo-Carbon Energy -tutkimushankkeen pohjalta on julkaistu kansainvälinen tiedekirja ”Electrification in Peer-to-Peer Society – a New Narrative for Sustainable Futures”. Kirjan ovat kirjoittaneet professori Sirkka Heinonen ja projektitutkija Joni Karjalainen Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta.

Kirjassa esitettävä visio ja strategia päästöttömään maailmaan avaavat uuden näkökulman kansainväliseen energiakeskusteluun. Avainratkaisuna päästöjen vähentämiseksi esitetään yhteiskunnan kaikkien sektorien sähköistämistä uusiutuvan energian pohjalta. Lisäksi kirjassa esitetään neljä mahdollista skenaariota vision toteutumiseksi. Tekijöiden mukaan erityisen tärkeää on kulttuurisen ja yhteiskunnallisen muutoksen kytkeytyminen teknis-taloudelliseen muutokseen.

– Suositamme että uusiutuvan energian visio rakennetaan vertaisuuden periaatteiden pohjalle. Tällöin energiajärjestelmän muutos istuu koko yhteiskunnan muutoksen kehikkoon, sanovat kirjan kirjoittajat Sirkka Heinonen ja Joni Karjalainen.

Uudessa kirjassa kyse on tiedeviestinnästä, jolla tutkimushankkeen tulokset ja suositukset saadaan käytäntöön. Kirja herättelee päätöksentekijöitä kansainvälisesti ajattelemaan energiasuunnittelun tulevaisuutta. Yksityisellä sektorilla sitä voidaan hyödyntää nousevan liiketoiminnan tukena. Uusi visio ja skenaariot on tarkoitettu työkaluiksi myös kansalaisyhteiskunnan toimijoille.

Kirja on uudistettu, englanninkielinen versio vuonna 2018 ilmestyneestä Sähköistyminen vertaisyhteiskunnassa -kirjasta. Kirja julkaistaan maanantaina 4. marraskuuta 2019 Rooman klubin kansainvälisen konferenssin yhteydessä Kapkaupungissa, Etelä-Afrikassa.

Linkki kirjan sähköiseen versioon: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-249-537-2

Heinonen, Sirkka & Karjalainen, Joni (2019) Electrification in Peer-to-Peer Society. A New Narrative for Sustainable Futures. FFRC Publications 1/2019, 133 p. Finland Futures Research Centre, University of Turku. ISBN 978-952-249-534-1 (printed), ISBN 978-952-249-537-2 (pdf), ISSN 1797-1284.

Luotu 04.11.2019 | Muokattu 04.06.2021