Vaihda PubMedin omaan NCBI-tiliin kirjautumistapa toukokuun 2021 aikana

25.05.2021

Käytätkö MyNCBI-tiliä, jonne olet tallentanut Pubmedin hakuja ja tehnyt hakuvahteja? Pubmedin oman tilin kirjautumistapa muuttuu 1.6.2021.

Yleisimmin Pubmedin omaan tiliin on kirjauduttu NCBI-tunnuksilla. Tämä kirjautumistapa poistuu 1.6.2021, minkä vuoksi sinun pitää yhdistää tilisi johonkin toiseen kirjautumistapaan vielä toukokuun aikana. Voit vaihtaa kirjautumisen esimerkiksi ORCiDiin, Facebookiin, Microsoftiin, tai NIH-tiliin.

Turun yliopiston SSO-kirjautuminen on lisätty myös yhdeksi vaihtoehdoksi. Mikäli valitset yliopiston tunnuksilla kirjautumisen, ota huomioon, että kyseinen palvelu ei täytä HAKA:n ja UTU:n normaaleja standardeja, sillä organisaatiolla ei ole GÉANT Code Of Conduct (CoCo) -arvoa. Ei ole siis varmuutta, noudattavatko he EU:n tietosuojalainsäädäntöä samalla laajuudella, kuin normaalin standardimme mukaisesti vaaditut CoCo-organisaatiot. Ottaessasi SSO-kirjautumisen käyttöön, olet itse vastuussa antamistasi tiedoista palveluun.

Yhdistetty kirjautuminen otetaan käyttöön näin:

1. Kirjaudu PubMediin normaalisti.
  2. Klikkaa oikeasta yläreunasta käyttäjänimeäsi (username) ja valitse avautuvasta valikosta Account settings.
  3. Siirry Linked Accounts -kohtaan ja valitse Change.
  4. Voit valita yhdistettäväksi tiliksi yhden tai useamman kirjautumistavan Login Account Options -listatuksesta.
  5. Listauksessa toimii haku. Voit hakea haluamasi palvelun nimellä, esim. ORCiD. Turun yliopisto löytyy hakusanalla Turku.
    • Jos valitsit Turun yliopiston, päädyt sivulle, jossa lukee "Ennen kuin voit jatkaa, tulee sinun hyväksyä henkilötietojesi siirtäminen osoitteeseen https://federation.nih.gov/FederationGateway". Kirjaudu tarvittaessa utu-tunnuksillasi, tarkista tiedot ja hyväksy yhdistäminen.
    • Jos yhdistettäväksi tiliksi esimerkiksi ORCiDin, päädyt sivulle, jossa lukee "National Center for Biotechnology Information has asked for the following access to your ORCiD record: Read your information with visibility set to Trusted Parties." Vahvista hyväksyminen valitsemalla Authorize access.
  6. Tämän jälkeen automaattisesti takaisin Linked Accounts -sivulle. Nyt sinulle on lisätty linkitetty tili, jonka avulla pääset jatkossa kirjautumaan omalle PubMed-tilillesi.

Lisätietoja NCBIn verkkosivuilta.

Luotu 25.05.2021 | Muokattu 25.05.2021