Väitöstutkimus valottaa nuorten teknologiayritysten selviytymisen taustoja

17.12.2012

Management Engineer Diego Chantrainin väitöskirjatutkimus selvittää korkean teknologian yritysten ensimmäisten vuosien menestymisen taustatekijöitä.

​Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan korkean teknologian aloilla toimivia spin-off -yrityksiä. Spin-off -yritykset ovat uusia yrityksiä, joiden liiketoiminnan taustalla on toisessa, ns. emoyrityksessä kehitetty vielä käyttämätön teknologia tai liikeidea. Emoyrityksessä aikaisemmin työskennelleet työntekijät ovat perustaneet uuden yrityksen hyödyntääkseen tätä käyttämätöntä mahdollisuutta.

Väitöksessä tutkittiin kuinka spin-off -yritysten perustajat voivat yrittäjinä toimiessaan hyödyntää tälle yritystyypille erityistä sosiaalisen pääoman muotoa, nimittäin aikaisemmassa työssään luomiaan epävirallisia verkostoja ja emoyrityksen mainepääomaa. Chantrain tutkimuksessa selvisi, että yrityksen perustamisvaiheen aikana tämä sosiaalisen pääoman muoto auttaa yrityksiä saamaan käyttöönsä helpommin ja alhaisemmilla kustannuksilla liiketoiminnan kannalta tärkeitä taloudellisia ja fyysisiä resursseja. Väitöskirjan aineisto sisältää tietoja 156 sveitsiläisestä korkean teknologian aloilla toimivasta spin-off yrityksestä.

Tutkimuksessa havaittiin että sellaiset korkean teknologian spin-off -yritykset, joilla on läheinen suhde emoyritykseensä, pystyvät menestyksellisimmin varmistamaan yrityksen kehityksen kannalta merkittävien resurssien saatavuuden ja vastaamaan aikaisen kasvuvaiheen haasteisiin. Spin-off yritykset, jotka toimivat emoyrityksensä kanssa samalla toimialalla tai samantyyppisellä teknologia-alalla, saavat myös emoyrityksiltään todennäköisimmin tukea ja kannustusta toiminnalleen. Tämä auttaa yrityksiä näyttäytymään sijoittajien, työtekijäkandidaattien ja yrityskumppanien näkökulmasta luotettavimmilta.

Yritykset kohtaavat usein perustamisvaiheessa suuria vaikeuksia resurssien riittävyyden ja saatavuuden suhteen. Tarkastelemalla miten uudet spin-off -yritykset luovat ja käyttävät sosiaalista pääomaansa, tutkimus on lisännyt ymmärrystä siitä mitkä ovat menestyksellisiä toimintatapoja yrityksen perustamisvaiheessa.

--
Perjantaina 18. toukokuuta 2012 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Turun kauppakorkeakoulu, luentosali 7, Rehtorinpellonkatu 3) julkisesti tarkastettavaksi Management Engineer Diego Chantrainin väitöskirja Social capital inheritance and resource co-optation in corporate spin-off firms. Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Bart Clarysse (Imperial College London) ja kustoksena professori Pia Arenius.

Diego Chantrain on syntynyt 1979 São Paulossa Brasiliassa ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1997 Belgiassa. Hän on suorittanut Bachelor in Management Engineering -tutkinnon vuonna 2000 ja Management Engineer -tutkinnon 2002 Liègen yliopistossa Belgiassa. Hän työskentelee johdon konsulttina Sveitsissä. Väitös kuuluu liiketaloustieteen/yrittäjyyden alaan.

Luotu 17.12.2012 | Muokattu 29.10.2020