Välivuosi edessä? Tutustu avoimen yliopiston väylään!

12.07.2021

Jos et saanut haluamaasi opiskelupaikkaa tai jos aiot muuten viettää välivuoden, kannattaa tutustua opiskelumahdollisuuksiin avoimessa yliopistossa. Todistusvalinnan ja yhteishaun lisäksi Turun yliopistoon voi hakea myös erillishaussa avoimen väylän kautta. Hakukohteita on kaikissa tiedekunnissa.

Avoimessa yliopistossa voit opiskella yliopiston tutkintoihin kuuluvia opintoja ja tutustua eri oppiaineisiin oman kiinnostuksesi mukaan. Opinnoilla voit pitää yllä opiskeluvirettäsi, varmistua oman alasi valinnasta ja hankkia samalla lisää valmiuksia valintakokeisiin. Avoimessa yliopistossa suoritetut opinnot voi hyväksyttää osaksi tutkintoa, jos saat tutkinnon suoritusoikeuden yliopistossa.

Avoimessa yliopistossa voit myös suorittaa opintoja, joiden perusteella voi hakea avoimen väylän haussa tutkinto-opiskelijaksi. Joissakin hakukohteissa voidaan hyväksyä myös erillisinä opintoina tehdyt suoritukset.

Avoimen väylän hakukohteet, hakukelpoisuusvaatimukset, opiskelijakiintiöt ja valintaperusteet vahvistetaan vuosittain ja ne vaihtelevat tiedekunnittain. Vuoden 2021 opiskelijavalinnassa Turun yliopistoon haki avoimen yliopiston väylän kautta 449 hakijaa, joista hyväksyttiin 188.

Vuoden 2022 opiskelijavalinnassa avoimen väylän hakuaika on 2.5. - 16.5.2022. Kaikkien tiedekuntien opiskelijavalinnan tiedot julkaistaan Opintopolussa viimeistään lokakuussa. Kauppakorkeakoulun tiedot ovat jo nähtävissä.

Lue lisää yliopiston Avoimen väylä -sivulta. Sivulle päivitetään linkit v. 2022 hakukohteisiin Opintopolussa. Myös alareunan Ohjeita avoimen väylän hakuun sopivien opintojen suorittamiseen -valikossa olevia ohjeita uudistetaan. Kauppakorkeakoulun osalta ohjeet on jo päivitetty koskemaan vuoden 2022 hakua ja ohjesivulta löytyy linkki Opintopolkuun.

Luotu 12.07.2021 | Muokattu 12.07.2021