Valtio-opin oppiaineen juhlavuosi

30.09.2021

Turun yliopiston valtio-opin oppiaine juhlii tänä vuonna 60-vuotista opetustaan ja tutkimustaan. Sen kunniaksi järjestetään juhlaseminaari perjantaina 17.12.2021 Turun yliopiston tiloissa Publicumissa (os. Assistentinkatu 7)

Juhlaseminaarissa ohjelmassa on muun muassa valtio-opin historiikin julkaiseminen edelliseltä kahdelta vuosikymmeneltä, Turun valtio-opista valmistuneista koostuva paneelikeskustelu sekä opiskelijapaneeli.

Julkaistava historiikki on jatkoa Jarkko Nousiaisen kirjoittamalle teokselle, joka käsitteli Turun yliopiston valtio-opin tapahtumia vuosina 1961–2001.

Alumnipaneelissa keskustelijat pohtivat, miten valtio-opin opinnot ovat vaikuttaneet heidän työurallaan. Osallistujina paneelissa ovat tasavallan presidentin kansliapäällikkö Hiski Haukkala, Viron ulkopoliittisen instituutin johtaja Kristi Raik, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sekä lähetystöneuvos Eeva-Liisa Myllymäki.

Opiskelijapaneelissa keskustellaan opiskeluelämästä ja siitä, miten se on muuttunut aikojen saatossa.  Keskustelemassa ovat politiikan tutkimuksen ainejärjestöä, P-klubia, perustamassa olleet Jorma Tuominen ja Olli Korhonen sekä P-klubin nykyisiä opiskelijoita.

Tarkka juhlaseminaarin ohjelma ja aikataulu julkaistaan myöhemmin. Ilmoittautuminen seminaariin avataan lokakuussa.

Jaa muistosi somessa käyttäen #TurunValtio-oppi60 -hastagiä.

Juhlavuoden etenemistä voi seurata nettisivuillamme: utu.fi/valtio-oppi-60.

• Dosentti Rauli Mickelsson, raumic@utu.fi, p.  029 450 2523
  • Valtio-opin harjoittelija Marikki Pitkänen, maaurp@utu.fi, p. 040 418 1887