Video: Miten robottia voi hyödyntää kielenopetuksessa?

10.10.2019

Robotti on hyvä keskustelukumppani, koska sillä riittää kärsivällisyyttä. Ranskan kielen yliopisto-opettaja Outi Veivo kertoo, miten sosiaalista robottia voi hyödyntää kielenopetuksessa.

Jos kynnys vieraan kielen puhumiseen on korkea, suullista kielitaitoa on mahdollista kehittää robottiavusteisesti. Outi Veivon mukaan sosiaalisen robotin kanssa voi harjoitella esimerkiksi ääntämistä matalalla kynnyksellä, ja kuitenkin vuorovaikutteisesti.

– Robotit liikehtivät, elehtivät ja etsivät katsekontaktia. Ehkä juuri näistä syistä robotit madaltavat kynnystä vieraan kielen käyttöön, Veivo toteaa videolla.

Robotti ei kuitenkaan tee opettajaa tarpeettomaksi. Veivon mukaan opettajalla on edelleen suuri rooli opetuksen suunnittelemisessa ja toteuttamisessa.

Veivo kuuluu Turun yliopistossa toimivaan Robolang-tutkimusryhmään, joka seuraa robotin käyttöä ja siihen liittyviä haasteita vieraan kielten tunneilla alakoulun luokilla.

Luotu 10.10.2019 | Muokattu 10.10.2019