Vuoden alusta täytetään sata uutta tutkijankoulutuspaikkaa

20.06.2013

Turun yliopisto avaa syyskuussa sata uutta palkallista tutkijankoulutuspaikkaa. Ensimmäiset paikat täytetään tammikuun 2014 alusta poikkeuksellisesti 1-4 vuoden ajaksi. Näin järjestelmään saadaan luotua porrastus, joka takaa jatkossa vuosittain noin 50 uuden, yliopiston rahoittaman nelivuotisen tohtorikoulutettavan paikan avaamisen.

​Tutkijakoulun toiminta on tehostanut väitöstutkimusta. Viime vuonna Turun yliopistosta valmistui ennätysmäärä tohtoreita. Osa heistä osallistui toukokuussa Turun yliopiston promootioon.

– Näinä aikoina on merkittävää, että voimme avata syksyllä sata uutta palkallista tutkijankoulutuspaikkaa, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

Turun yliopiston tutkijakoulu-uudistuksessa perustettiin 16 tohtoriohjelmaa, jotka kattavat kaikki tieteenalat ja Turun yliopiston tohtorikoulutettavat. Uudistuksen myötä palkallisten tutkijankoulutuspaikkojen määrä kasvaa 14 prosentilla. Tänä vuonna yliopiston rahoittamia paikkoja on 175, ensi vuodesta alkaen 200.

– Syyskuussa haettavaksi avattavat noin sata yliopiston rahoittamaa tutkijankoulutuspaikkaa täytetään 1-4 vuoden ajalle niin, että tästä eteenpäin voimme tarjota vuosittain uusia palkallisia koulutuspaikkoja. Tavoite on, että jatkossa joka vuosi avautuisi 50 uutta paikkaa, Turun yliopiston tutkijakoulun johtaja Pirjo Nuutila sanoo.

Ohjelmat kattavat kaikki tieteenalat ja tohtorikoulutettavat

Kuluvalla kaudella Turun yliopistossa on ollut sekä omia että opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) ja Suomen Akatemian (SA) rahoittamia tohtoriohjelmia. Jatkossa nämä sisältyvät Turun yliopiston 16 tohtoriohjelmaan.

– Nyt nimetyt tohtoriohjelmat kattavat aiempaa paremmin yliopistossa tehtävän tohtorikoulutuksen. Näihin 16 ohjelmaan on voitu sijoittaa myös kaikki ne tohtorikoulutettavat, joiden OKM-ohjelman myöntämä työskentelykausi jatkuu vielä seuraavan kahden vuoden aikana. Parannuksena aiempaan paikkojen lisäyksen lisäksi on se, että kaikki Turun yliopiston tohtorikoulutettavat voivat hakea palkallista koulutuspaikkaa, Nuutila sanoo.

Koko yliopiston kattava tohtoriohjelmahakemusten arviointi toteutettiin nyt ensimmäistä kertaa. Ohjelmista ja paikkamääristä päätettäessä hyödynnettiin tietoja ohjaajien tutkimustoiminnasta, suoritettujen tutkintojen määrä yleensä sekä erikseen ulkomaisten suorittamista tohtoritutkinnoista, ohjelman toiminta- sekä koulutussuunnitelma sekä ohjelman verkottuminen.

– Tohtoriohjelmien paikkamääriin vaikuttivat eniten nämä hakemuksissa esitetyt näytöt ja suunnitelma. Mutta myös tietoja tohtoroituneiden sijoittumisesta työelämään, ja erityisesti se, miten he sijoittuvat töihin tällä seudulla ja mikä vaikutus heillä on paikallisesti elinkeinoelämään, otettiin huomioon , Nuutila sanoo.

Tutkijakoulu tehosti tohtorien valmistumista

Turun yliopistossa tohtorikoulutusta on kehitetty järjestelmällisesti vuodesta 1995 lähtien. Toiminta tehostui elokuussa 2011, kun tiedekuntien alaisuudessa toimineet tohtoriohjelmat sekä OKM-SA-tohtoriohjelmat koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi perustamalla Turun yliopiston tutkijakoulu.

– Yksi konkreettinen esimerkki uudenmallisen toiminnan eduista on, että Turun yliopistosta valmistui viime vuonna 182 tohtoria, enemmän kuin koskaan aiemmin Turun yliopiston historiassa. Aiemmin enimmäismäärä oli 150 tuntumassa. Tohtorinkoulutuksesta on tullut selkeä osa yliopiston toimintaa, Nuutila sanoo.

Tutkijakouluun kuuluvat kaikki Turun yliopistoon väitöskirjatutkimustaan tekevät 1800 tohtorikoulutettavaa. Osa heistä tekee väitöskirjaa palkkatyönä Turun yliopistossa, osa oman työnsä ohella sivutoimisesti, osa vapaa-ajallaan.
 Yhteensä 200 paikasta noin 100 avataan haettavaksi syksyllä.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Hanna Oksanen