WORK2019-konferenssi kokosi 300 tutkijaa ympäri maailmaa työn ja työelämän kysymysten äärelle

22.08.2019

Monitieteinen kansainvälinen työn ja työelämän WORK2019-konferenssi järjestettiin 14.–16.8.2019. Järjestyksessään neljäs konferenssi toi noin kolmesataa työn ja työelämän tutkijaa ja asiantuntijaa ympäri maailmaa Helsinkiin. Konferenssin järjestivät Turun työtieteiden keskus, SWiPE-tutkimuskonsortio ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulu yhdessä Työterveyslaitoksen kanssa.

Viime vuosina työtä ja työelämää ovat leimanneet projektiluontoisuus, lyhytjaksoisuus ja teknologiapainotteisuus. Globaalin alustatalouden nousu antaa lukuisia syitä tutkia, haastaa ja analysoida viimeaikaisia työn muutoksia sekä paikallisia, alueellisia ja globaaleja rajoja, samankaltaisuuksia ja eroja.

Konferenssi tarkasteli monipuolisesti työelämän uusia ilmiöitä niin taloustieteiden, johtamisen, työterveyden, työpsykologian kuin myös yhteiskuntatieteiden näkökulmista. WORK2019-konferenssin teemana oli Real Work in the Virtual World.

Kolmipäiväisen konferenssin avauspäivänä keskusteltiin alustatalouden vaikutuksista työhön ja kuultiin keynote-puheenvuorot digitaalisesta keikkataloudesta sekä innovaatiotyön nurjasta puolesta.

Päivän esityksissä pohdittiin, että yksi tapa puuttua ongelmiin on verrata alustatyötä muihin samankaltaisiin työn muotoihin, kuten työnvälitysyritysten kautta tehtävään työhön ja keikkatyöhön. Näin voidaan selvittää, miten haasteita on ratkaistu vastaavanlaisissa tilanteissa. Myös alustatyön sääntelyä tulisi lisätä ja tarkentaa.

Konferenssin toisena päivänä kuultiin esityksiä muun muassa työn automaatiosta ja sen kytköksistä työntekijöiden oikeuksiin ja yksityisyydensuojaan. Päivän aikana käsiteltiin myös digitaalista näkyvyyttä ja näkymättömyyttä työssä.

WORK2019-konferenssi huipentui perjantaina Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittaman SWiPE-konsortion (Smart Work in Platform Economy, suomeksi Fiksu työ alustatalouden aikakaudella) päätösseminaariin.

WORK-konferenssi järjestetään seuraavan kerran vuonna 2021.

Lilly Irani (Associate Professor, University of California) puhui konferenssissa otsikolla "Work, Value, and the Colonial Present".

Eija Vuorio/Turun työtieteiden keskus
Vili Lehdonvirta (Associate Professor, University of Oxford) puhui otsikolla "The online gig economy as a window on the futures of work: What we know and what we don’t".

Eija Vuorio/Turun työtieteiden keskus
Ilana Gershon (Professor, Indiana University) puhui otsikolla "Keynote: Me™: The Neoliberal Self at Work".

Luotu 22.08.2019 | Muokattu 22.08.2019