Yliopisto monipuolisesti esillä Turun Kirja- ja Ruokamessuilla

09.10.2017

Kirja- ja Ruokamessut 6. - 8.10. keräsivät Turun Messukeskukseen yli 21 000 kävijää. Turun yliopisto oli mukana messuilla kolmella osastolla ja messujen lavaohjelmassa asiantuntijahaasteluilla.

Mikko Leinonen osallistui murretestiin Turun yliopiston B-hallin osastolla. Hänestä murteet oli hyvin helppo tunnistaa vihjekartan avulla ja Turun yliopiston osasto oli ehdottomasti kiinnostavin messuosasto tänä vuonna.

​Turun yliopiston B-hallin messuosastolla sai tehdä testin ”Tunnistatko suomen kielen murteet?”. Messukävijöitä oli neuvomassa suomen ja myös muiden kielten – tutkijoita ja opiskelijoita.

Kaikkina kolmena messupäivänä osastolla kävi kova kuhina ja välillä murretestistä kiinnostuneita kertyi ihan jonoksi saakka. Testin teki viikonloppuna lähes 700 messukävijää.

Asiantuntijatiimi valmiina kertomaan messukävijöille suomen kielen murteista. Kuvassa vasemmalta oikealle Paavo Oinonen, Hanna Kiviharju, Tommi Kurki, NobufumiInaba ja Karita Suomalainen.

jari parkkinen_web.jpg
Murretestiä kävi myös yrittämässä Jari Parkkinen, jonka mielestä testi oli hauska, vaikkakin yllättävän hankala.

Marjaana Saartenoja kertoi messuvieraille Turun yliopiston aikuiskoulutuksesta jaajankohtaiseta koulutustarjonnasta A-hallissa.

Ruoka- ja viinimessuilla D-hallissa Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen tiimi apulaisprofessori Mari Sandellin (kuvassa vas.) johdolla vei messukävijät moniaistiseen metsään.

Perjantaina Tieto-lavalla tutkija Kimi Kärki sekä populaarikulttuurin historian dosentti Kari Kallioniemi pohtivat, onko oikeaa ja väärää musiikkia ja miten äänimaisemamme on muuttunut.

Teksti ja kuvat: Selina Raunio
Luotu 09.10.2017 | Muokattu 10.10.2017