Yrittäjyyden tutkimusseminaari: Yrittäjyyden opetusta Pohjois-Koreassa

29.04.2015

​Yrittäjyyden tutkimusseminaarissa kuultiin 13.3.2015 kiehtova esitys, kun tutkijatohtori Jukka-Pekka Heikkilä (Aalto-yliopisto ja Newton Fellow of the Royal Society and British Academy) kertoi kokemuksistaan Pohjois-Koreasta. Heikkilä on opettanut Pyongyang University of Science and Technology -yliopistossa vuodesta 2012 lähtien tietojärjestelmätiedettä, kansainvälistä liiketoimintaa ja yrittäjyyttä. Hänen viime syksynä vetämänsä Venture Ideation -kurssi oli ensimmäinen yrittäjyyskurssi koko Pohjois-Koreassa.

Yrittäjyyden opetuksessa yliopistossa keskitytään luovuuteen ja uusien ideoiden sekä liiketoimintamallien kehittelyyn varsinaisen yritystoiminnan sijaan. Toisinaan haasteita opettamiseen tuovat sähkökatkot, jolloin on keksittäviä luovia ratkaisuja, kuten kysymys-vastaus-sessioita, opetuksen toteuttamiseksi. Opetuksessa painottuvat muutenkin käytännönläheiset, toiminnalliset menetelmät, esimerkiksi ryhmätyöt, esitykset ja teatteri. Heikkilä kuvaa kurssien ilmapiiriä innostuneeksi ja avoimeksi. Opiskelijoiden taustatiedot Heikkilän opettamista aihepiireistä ovat heikot, mutta opiskelijat ovat erittäin motivoituneita, tekevät kovasti töitä ja vaativat myös opettajalta paljon. Yrittäjyyskurssin lopuksi järjestettiin idea pitching -kisa ja kurssin voittajaksi äänestettiin kierrätysyritys.
Luotu 29.04.2015 | Muokattu 29.04.2015