Yrittäjyyskasvatuksen verkostokilpailun ykkössijat Hämeenlinnaan ja Ouluun

05.06.2014

Yritys- ja työelämäyhteistyö on yhä tärkeämpi osa oppilaitosten toimintaa. Turun normaalikoulun koordinoiman yrittäjyyskasvatushankkeen (YVI) kilpailussa palkittiin parhaita yrittäjyyskasvatusta tukevia verkostoja. Palkinnot jaettiin Eurooppalaisen Yrittäjyyden Päivän iltatilaisuudessa 4.6.

Kuvassa vasemmalta YVI-hankkeen projektipäällikkö Jaana Seikkula-Leino sekä Oulun yrittäjyyskasvatusverkoston edustajat Helena Vikstedt (BusinessOulu) ja Satu Kaattari (Taloudellinen tiedotustoimisto).

​YVI-hanke on Turun yliopistoon kuuluvan Turun normaalikoulun koordinoima valtakunnallinen hanke, joka edistää yrittäjyyskasvatusta erityisesti opettajankoulutuksessa. Syksyllä 2014 päättyvässä nelivuotisessa hankkeessa on ollut yli 30 kumppania ympäri Suomen.

Keväällä 2014 hanke järjesti Verraton verkosto -kilpailun, jonka ykkössijat jaettiin 4.6. kahden osallistujan, Hämeenlinnan lyseon lukion verkoston ja Oulun yrittäjyyskasvatusverkoston, kesken. Kunniamaininnan saivat Uudenkaupungin lukion ja viitasaarelaisen Haapaniemen alakoulun verkostot.

– Kilpailun suosio oli meille järjestäjille mieluinen yllätys. Kymmenen kotimaisen verkoston lisäksi kilpailuun osallistuivat verkostot Sheffieldistä ja Asturiaksesta. Kilpailu antoi tärkeää tietoa siitä, miten monin eri tavoin yrittäjyyskasvatusta voidaan käytännössä toteuttaa, YVI-hankkeen projektipäällikkö Jaana Seikkula-Leino kertoo.

Yrittäjyyskasvatus ottanut aimo askeleen eteenpäin

Kilpailun arviointiraadin jäsen, opetusneuvos Jussi Pihkala opetus- ja kulttuuriministeriöstä kertoo kilpailutöiden osoittavan, että yrittäjyyskasvatuksessa on edistytty huomattavasti viime vuosikymmenten aikana. Pihkalan mukaan alueellisilla tukiverkostoilla on suuri merkitys.

– Yrittäjyyskasvatuksessa tarvitaan vertaistukea muilta opettajilta ja kasvattajilta – tarvitaan tahoja, jotka sparraavat.

Voittajaverkostoista Oulussa yrittäjyyskasvatusta on viety onnistuneesti strategioiden tasolle, ja Haapaniemen alakoulussa työelämäyhteistyötä hyödynnetään oppilaiden monilukutaidon vahvistamisessa. Hämeenlinnan ja Uudenkaupungin esimerkit osoittavat, että yrittäjyysvalmiuksia tukevat kurssit sopivat hyvin myös lukio-opintoihin.

Kilpailuin tuomaroineeseen raatiin kuuluivat Jussi Pihkalan lisäksi koordinaattori Kaisa Kopisto Helsingin yliopistosta, asiantuntija Kaisa Saario Keskuskauppakamarista ja toimitusjohtaja Minna Valtari Someco Oy:stä.

>> Katso video: Verraton verkosto 2014: Oulun yrittäjyyskasvatusverkosto

Kuva: Mirva Jalo