Yrittäjyyskasvatus sopii opettajankoulutukseen

20.05.2013

YVI-uutiset kertoo yliopiston koordinoiman yrittäjyyskasvatushankkeen tuloksista. Lehti sisältää muun muassa tasavallan presidentin tervehdyksen opettajille ja kehittämishankkeiden toimijoille.

​Turun yliopiston koordinoima valtakunnallinen YVI-hanke (2010–2014) kehittää yrittäjyyskasvatusta ammatillisessa ja yleissivistävässä opettajankoulutuksessa. Hankkeen tuloksia esitellään juuri ilmestyneessä YVI-uutiset-lehdessä, jonka näköisversio on luettavissa verkossa.

Lehteen haastateltu Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen näkee, että opettajilla pitää olla hallussaan yrittäjyyskasvatuksen perusvalmiudet. Vaikka opettajankoulutus onkin painottunut yleissivistävään tietoon, tuleen sen valmistaa opettajia antamaan eväitä myös työelämään.

– Opettajilla on oltava riittävät valmiudet yrittäjyyden opetukseen. Yrittäjyyskasvatuksen perusteiden pitäisikin olla osa yliopistojen opettajankoulutusta, Väänänen sanoo.

Väänäsen mukaan yrittäjyys on vankistamassa asemiaan myös yliopisto-opetuksessa.

– Tutkimus on selvästi laajenemassa myös sellaisille tieteenaloille, joilla yrittäjyyttä ei ole perinteisesti tutkittu. Näitä ovat esimerkiksi humanistiset ja yhteiskuntatieteet.

Väänäsen haastattelun kokonaisuudessaan, tasavallan presidentti Sauli Niinistön tervehdyksen ja monipuolisen juttupaketin opiskelun, yrittäjyyden ja työelämän suhteista voit lukea YVI-uutisista.

>> Lue YVI-uutiset näköislehtenä

JM