Kasvien aineenvaihdunnan ymmärtäminen on askel kohti sisäviljelytekniikoiden kehittämistä (Väitös: MSc Sara Alegre, 16.12.2020, molekulaarinen kasvibiologia)

MSc Sara Alegre selvitti Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessaan, miten kasvuvalo vaikuttaa lehtimäisten vihannesten kemialliseen koostumukseen.

Tutkimuksen ensimmäinen osa selvitti kasvien aineenvaihdunnan säätelyn molekulaarista taustaa modernin kasvibiologian mallikasvina tunnettua lituruohoa (Arabidopsis thaliana) hyödyntäen. Jatkotutkimuksissa uutta tutkimustietoa sovellettiin lehtikaalien (Brassica oleracea convar. acephala) ravitsemuksellisten ominaisuuksien muokkaamiseen.

Tutkimuksissa selvisi, että Black Magic- ja Half Tall -lehtikaalilajikkeet eroavat kemialliselta koostumukseltaan, ja että kasvuvalon kirkkaus vaikuttaa terveellisinä pidettyjen yhdisteiden kertymiseen.

– Kasvien aineenvaihdunnan ymmärtäminen on ensimmäinen askel kohti biosynteesireittien muokkausta ravitsemuksellisesti korkea-arvoisten hyötykasvien tuotannossa, Alegre toteaa.

Tutkimustuloksia voidaankin tulevaisuudessa hyödyntää kehitettäessä sisäviljelyn tekniikoita kaupungistuvan väestön tarpeisiin.

***

MSc Sara Alegre esittää väitöskirjansa ”REGULATION OF STRESSINDUCED METABOLIC REARRANGEMENTS IN PLANTS: FROM MODEL SPECIES TO CROPS” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa keskiviikkona 16.12.2020 klo 12.00. (Turun yliopisto, Publicum, Pub 2 -luentosali, Assistentinkatu 7, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Markku Keinänen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena apulaisprofessori Paula Mulo (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on molekulaarinen kasvibiologia.

Väitöstilaisuudet voidaan järjestää tilarajoitukset ja erilliset väitöstilaisuuksia koskevat ohjeet huomioiden niin, että samassa tilassa on maksimissaan 10 henkilöä. Yleisöllä ei ole pääsyä väitössaliin, mutta väitöstä voi seurata etäyhteydellä.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

> Väittelijän kuva

> Väitöskirja on julkaistu sähköisenä