Uusi menetelmä tietotekniikan ympäristöystävällisyyden arviointiin (Väitös M. Sc. Rajeev Kanth, 5.12.2013)

04.12.2013

M. Sc. Rajeev Kanth kehitti väitöstyössään menetelmän, jolla pystytään arvioimaan tietoteknisen laitteen ympäristöystävällisyyttä tuotteen koko elinkaaren ajalta.

Turun yliopiston tiedote​

Tietotekniikan ympäristöystävällisyydestä on tullut tärkeä aihe alan teollisuudelle sekä ennen kaikkea loppukäyttäjille. Entistä suurempi joukko kuluttajia painottaa ostopäätöstä tehdessään tietoteknisten laitteiden ympäristöystävällisyyttä ja valmistusolosuhteita.

Matalan tehonkulutuksen laitteita arvostetaan, mikä on tärkeää ottaa huomioon jo laitteiden suunnittelun ensimmäisten askeleiden aikana. Nykypäivän tietoteknisten laitteiden kapasiteetti ja monimutkaisuus lisäävät entisestään haasteita hallita kaikki suunnitteluun ja valmistukseen liittyvät osa-alueet.

M. Sc. Rajeev Kanthin väitöstyössä on kehitetty menetelmä, jonka avulla voidaan arvioida tietoteknisen laitteen ympäristöystävällisyyttä tuotteen koko elinkaaren ajalta. Menetelmä ottaa huomioon laitteen varsinaisen käytön, joka yleensä pitää sisällään laitteen sähkönkulutuksen käytön aikana. Lisäksi menetelmässä huomioidaan elinkaaren muut osat. Tämä pitää sisällään tarvittavat raaka-aineet, valmistuksen sekä myös tuotteen hävittämisen ja mahdollisen kierrättämisen. Väitöstyössä kehitetty menetelmä on helppo ottaa käyttöön suunniteltaessa erilaisia tietoteknisiä laitteita.

***

Torstaina 5. joulukuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (ICT-talo, Auditorio Beta, Joukahaisenkatu 1-3) julkisesti tarkastettavaksi Master of Science Rajeev Kumar Kanthin väitöskirja ”Analysis and Life Cycle Assessment of Printed Antennas for Sustainable Wireless Systems”. Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Shaofang Gong Linköpingin yliopistosta ja kustoksena dosentti Pasi Liljeberg.

MSc Rajeev Kumar Kanth on syntynyt 1971 Nepalissa. Master of Science -tutkinnon hän suoritti Kathmandussa Tribhuvan University -yliopistossa vuonna 2008. Kanth toimii tohtorikoulutettavana ja tutkijana Turun yliopistossa. Väitös kuuluu tietoliikennetekniikan alaan.

Luotu 04.12.2013 | Muokattu 09.07.2021