Banner-pääsykoe

Turun yliopiston valintakokeet Moodlella

Hakijan tarkistuslista

Tarkista hyvissä ajoin ennen valintakoetta, että olet tehnyt tämän listan asiat ja ne ovat kunnossa. Pidä tämä lista ja ohje lähellä, jolloin voit parhaiten onnistua valintakoetilanteessa.

  • Laitteisto: Tietokone (windows, macOs tai Linux)
  • Selain: Vain Firefox tai Google Chrome. Evästeet, ponnahdusikkunat ja javascript oltava sallittuna.
  • Laturi: onhan tietokoneesi (koskee kannettavia laitteita) ladattu tai laturissa kiinni.
  • Tunnukset: suomi.fi-kirjautuminen tai sähköpostiin on lähetetty tunnukset (ohje alla)
  • Olet käynyt demoalueella (Hakudemo) ja tarkistanut tunnustesi toiminnan
  • Minne pitää mennä: www.utu.fi/koe
  • Valintakoealueen nimi: selvitä saamistasi ohjeista

Lisäohjeita löytyy myös Opintopolusta

Jos vastaus johonkin on ei, katso alta ohjeita.

Laitteistovaatimukset

Tuetut selaimet

Valintakokeen toimivuus riippuu ensi sijassa sopivan selaimen käyttämisestä. Koejärjestelmä tukee seuraavien selainten ajantasaisia versioita: 

Google Chrome 

Mozilla Firefox 

Muutkin nykyaikaiset selaimet saattavat toimia, mutta emme voi taata niiden yhteensopivuutta (ks. Ratkaisut ongelmakohtiin alta). 

Selaimessa on oltava JavaScript ja evästeet käytössä. Ponnahdusikkunat (pop-up window) pitää olla sallittu. 

Käyttöjärjestelmät ja laitteet

Järjestelmää on testattu kattavasti seuraavilla käyttöjärjestelmillä: 

Windows 10 

MacOS Catalina  

Linux Ubuntu - suosittelemme Firefoxia selaimeksi Linuxissa

Emme suosittele mobiililaitteen tai tabletin käyttöä valintakokeessa Moodlen käyttöön. 

Kirjautumisohje

Moodleen kirjaudutaan alla olevasta linkistä suomi.fi-kirjautumisella. Suomi.fi-kirjautuminen vaatii mobiilivarmenteen, sähköisen henkilökortin tai pankkitunnukset. Mikäli sinulla ei ole näitä, ole mahdollisimman nopeasti yhteydessä tekninentuki@utu.fi tai hanki tarvittava varmenne itsellesi hyvissä ajoin ennen valintakoetta. Ole yhteydessä viimeistään kaksi arkipäivää ennen valintakoettasi kuitenkin siten, että viikonlopun päiviä ei lasketa.

Ensimmäisen kirjautumiskerran jälkeen sinun pitää lisätä profiiliisi tieto sähköpostistasi. Tämä on pakollinen tieto. Muita tietoja ei tarvitse lisätä. Tämän lisäämisen jälkeen mene valikosta “Etusivulle”, josta löytyvät valintakokeet ja demoalue “Hakudemo”, jossa voit harjoitella. Jatkossa pääset suoraan etusivulle.

Tarkempia tietoja kirjautumisesta löytyy saamistasi Hakijaohjeista.

Chat ja yhteystiedot

Tukea ongelmatilanteisiin saa sähköpostilla, chatissä tai puhelimitse.

Sähköposti: tekninentuki@utu.fi

Puhelin: 029 450 6000

Chat palveluumme pääset tästä

Katso myös ratkaisut yleisiin ongelmiin hakijaohjeesta ja kirjautumislinkin alapuolelta.

Ongelmia ja ratkaisuja:

Minulla ei ole Google Chromea tai Firefoxia.

Voit ladata jommankumman seuraavista osoitteista 

Chrome: https://www.google.com/intl/fi_fi/chrome/ 

Firefox: https://www.mozilla.org/fi/firefox/new/ 

Nämä molemmat voidaan ladata windows, macOS ja linux-koneille ja ne toimivat kummassakin. 

Miksi evästeet pitää sallia? Ja miten sallin ne? 

Moodlen vaatimus palvelun toimivuudelle on sallia evästeet selaimesta, jota käytät.  

Kirjautuminen käyttää evästeitä ja joskus palvelimella oleva eväste ja koneella oleva eväste ei ole samoja, jolloin kirjautuminen epäonnistuu. Korjauksena tyhjennä evästeet.  

Jos olet estänyt evästeet, niin niiden uudelleen sallimisen ohjeet: 

Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=fi 

Firefox: https://support.mozilla.org/fi/kb/evasteiden-salliminen-ja-estaminen 

Miten saan JavaScriptin toimimaan selaimessani? 

Moodlen vaatimus palvelun toimivuudelle on sallia JavaScriptien suoritus selaimella, jota käytät. Se ei valitettavasti toimi ilman tätä. Jos olet tai koneen muu käyttäjä on erikseen estänyt JavaScriptien käytön, tässä on ohjeet niiden sallimiseksi: 

Chrome: https://support.google.com/adsense/answer/12654?hl=fi 

Firefox: https://support.mozilla.org/fi/kb/javascript-asetukset 

Miten sallin ponnahdusikkunat ja miksi ne pitää sallia? 

Selaimen tulee tukea sivustolla ponnahdusikkunoiden käytön, jotta Moodle toimii oikein. 

Esimerkiksi tentin palauttamisessa varmistetaan vielä ponnahdusikkunassa, että olet varmasti palauttamassa tentin. Ohjeet sivustolla erikseen ponnahdusikkunoiden sallimiseen: 

Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95472?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=fi 

Firefox: https://support.mozilla.org/fi/kb/ponnahdusikkunoiden-eston-asetukset-ja-poikkeukset 

Olen tehnyt kaiken tämän eikä Moodle sittenkään toimi. Mitä nyt?

Joskus selaimen välimuistissa ja evästeissä voi olla jotain rikki, johtuen joko palvelimen päivityksestä tai selaimessa tapahtuneesta virheestä.  

Kirjautuminen käyttää evästeitä ja joskus palvelimella oleva eväste ja koneella oleva eväste ei ole samoja, jolloin kirjautuminen epäonnistuu. Korjauksena on, että tyhjennät evästeet (ja historian eli välimuistin - Cookies & Cache in English).  

Vaihtoehtoisesti voit käyttää Google Chromen Incognito-ikkunaa (New incognito window, Ctrl+Shift+N) tai Mozilla Firefoxin Yksityistä ikkunaa (New Private Window, Ctrl+Shift+P), joka poistaa istunnon aikana käytetyt evästeet ja välimuistit ikkunan sulkemisen jälkeen. Kun ei ole tallennettuja evästeitä, koneella oleva selaimen eväste ei oikein voi mennä rikki uuden istunnon (valintakoe) aikana. 

Alla linkit ohjeisiin selainkohtaisesti evästeiden ja välimuistin tyhjentämiseen. 

Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=fi 

Firefox: https://support.mozilla.org/fi/kb/poista-verkkosivujen-tietokoneellesi-tallentamia 

Moodlessa saattaa lisäksi olla ongelmia mahdollisten lisäosien, kuten esimerkiksi Adblockerin kanssa. Tällöin, mikäli edellä olevat ohjeet eivät ole auttaneet, ota mainosten estoon tarkoitettu lisäosa tai muu mahdollinen lisäosa pois käytöstä tai salli sille poikkeus valintakokeen Moodleen. Tarkista ohje erikseen käyttämäsi mainosten esto-ohjelman tukisivustolta, miten sallit poikkeuksen. AdBlock ohjeen löydät täältä.

Mikäli et pysty tekemään tarvittavia muutoksia koneellesi eikä kone ole omasi, pyydä koneen omistajaa tekemään tarvittavat muutokset. Omalla koneella sinulla pitäisi olla oikeus muutoksen tekemiseen.  

Tunnukseni eivät toimi. Mitä teen?

Ole yhteydessä mahdollisimman nopeasti osoitteeseen tekninentuki@utu.fi .

Jos et voi käyttää suomi.fi-kirjautumista JA olet saanut tunnukset sähköpostiin, Moodlessa on mahdollista vaihtaa salasanaa. Kun kirjaudut Moodleen, kirjautumissivulla on linkki “unohditko käyttäjätunnuksesi tai salasanasi”. Tätä klikkaamalla pääse vaihtamaan salasanaa. Tästä tulee viesti omaan sähköpostiisi, johon aiempi sähköposti on jo lähetetty. Seuraa sen viestin ohjeita.

Suomi.fi-kirjautuminen hidastelee. Mitä teen?

Odota rauhassa. Jos suomi.fi hidastelee, ei kannata päivittää näkymää, koska tällöin joutuu uudelleen kirjautumisjonon hännille. Pitää siis odottaa. Kirjautumisen tulee tapahtua 5 minuutin sisällä sen aloittamisesta. Jos siinä menee pidempään, niin yritä uudestaan.

Suomi.fi -kirjautuminen ei toimi

Mikäli suomi.fi-kirjautuminen jostain syystä menee koepäivänä rikki, lähetämme sinulle sähköpostiin tunnukset ja ohjeet kirjautumisesta. Seuraa koepäivänä sähköpostiasi ja myös roskapostikansiota.

Miksi ohjeessa ja Moodlessa puhutaan kurssista, kun kyseessä on valintakoe?

Moodle on oppimisalusta, joka on ensisijaisesti suunniteltu opetuksen tarpeisiin. Sitä tässä poikkeustilassa hyödynnetään myös valintakokeessa, koska se on toimiva, turvallinen ja tehokas keskikokoisilla hakijaryhmillä. Moodlessa alueet ovat kurssialueita johtuen tästä taustasta. Yliopiston opetuksessa Moodle on tällä hetkellä yksi keskeisimmistä oppimisalustoista ja sen käytön opettelu auttaa pääsemään myös opiskelussa alkuun. 

Moodle toimi aiemmin, mutta nyt se ei enää toimi ollenkaan. Mitä teen?

Mene osoitteeseen www.utu.fi/koe ja tule sieltä polkua pitkin uudestaan. Pääjärjestelmässä on voinut olla ongelma, jonka johdosta meidän on pitänyt vaihtaa varajärjestelmään. Seuraa www.utu.fi/koe -sivulla olevaa uutispalstaa ja sähköpostiasi. Tarkista myös roskapostikansiosi.

valintakoeaika on alkanut eikä tentti ole tehtävissä

Päivitä sivu selaimesta tai mene kurssin etusivulle ja tule uudestaan tenttiin. Moodle ei osaa automaattisesti päivittää sivua, kun tenttiaika alkaa.

Verkkoyhteyteni katkesi kesken koetta. Mitä nyt teen?

Jos koeaikaa on vielä jäljellä, pääset takaisin kokeeseen kirjautumalla uudelleen Moodleen ja avaamalla tentin. Moodle tallentaa Moodlessa olevat vastauksesi automaattisesti 1-2 minuutin välein ja jokaisen sivuvaihdon yhteydessä eli voit jatkaa kokeen tekemistä jäljellä olevan ajan puitteissa sen sivun alusta, jonka kohdalla yhteys katkesi.