Turun yliopiston katseenseurantalaboratorio (Turku EyeLabs)

Turku EyeLabsin monitieteinen yhteisö edistää katseenseurantamenetelmän tutkimuskäyttöä järjestämällä menetelmäkoulutuksia, vuokraamalla tutkimuslaitteistoja ja jakamalla tietotaitoa koeasetelmien suunnittelusta, tutkimuslaitteistoista sekä aineistojen analyysitavoista.

Tutkittava silmänliikekameran ääressä, tutkija taustalla.

Turku EyeLabsin tutkijoiden tutkimusteemat ulottuvat kognitiivisten prosessien perustutkimuksesta soveltavaan tutkimukseen oppimisesta eri aloilla. Tutkimus ylittää tiedekuntien rajat sekä tuo yhteen eri tieteenalojen, kuten psykologian, kasvatustieteiden, kielitieteen ja lääketieteen, tutkijoita. Laboratorioissa on käytössä useita erilaisia katseenseurantajärjestelmiä (esim. Tobii, Eyelink), jotka soveltuvat niin laboratorio- kuin kenttätutkimuksiin.

Haluaisitko käyttää katseenseurantaa tutkimuksessasi? Turku EyeLabsin koordinaattorit ja tutkijat järjestävät kaikille avoimia tapaamisia ja menetelmän esittelytilaisuuksia.

Laboratorioitamme voi varata käyttäen tätä sähköistä lomaketta (huom. lomake on englanninkielinen).

Kevätlukukauden labra-aikataulu suunnitellaan varauspyyntöjen perusteella tammikuun alussa ja syyslukukauden aikataulu suunnitellaan elokuun alussa. Mikäli olet vasta tutustumassa katseenseurantamenetelmään, pyydä lisätietoja laboratorioiden menetelmäkoulutuksista ja tutkimusyhteistyöstä Turku EyeLabsin koordinaattoreilta.

Laitteet ja ohjelmistot

• SR Researchin katseenseurantalaitteet: EyeLink 1000+, EyeLink 1000, EyeLink Portable Duo (x3), EyeLink II
  • Tobiin katseenseurantalaitteet: Tobii Pro Fusion,  Tobii Pro X3-120 (x2)
  • Kannettavat katseenseurantalaitteet: Tobii Pro Glasses 2, Tobii Pro Glasses 3 (x2), Dikablis Ergoneers Mobile Eye-Tracking System