in English
 
 
Kulttuuri maaseudun voimavarana (KULMA)

KULMA -hankkeessa kehitettiin kulttuuria yhdessä kuntien ja alueiden muiden kulttuuritoimijoiden kanssa. Tavoitteena oli, että kulttuurialalla toimivat tiivistävät yhteistyöverkostojaan ja muodostavat yhteiset kulttuuristrategiat kulttuurikentän toimijoiden avuksi. Lisäksi tavoitteena oli, että kulttuuri tulee aiempaa vankemmin mukaan kuntien strategiseen ajatteluun hyvinvoinnin ja elinvoiman edistäjäksi.

KULMA-hankkeessa on kehitetty kulttuurin tulevaisuusverstasprosessi, jolla on tuotettu strategioiden ideat ja suunnitelmat. Verstastyöhön on koottu monipuolisesti kunkin paikkakunnan kulttuuritoimijoita. Strategiat julkistettiin 23.4.2005.
 
Jo hankkeen aikana oli todettavissa, että yhteistyö on paikkakunnilla tiivistynyt. Hyvänä esimerkkinä tästä on Paimio, jonne on perustettu Kulmikkaat-yhdistys kulttuuritoiminnan yhteistyöfoorumiksi.
 
Kulttuuristrategiat tulevat kunnille ja kaikille kulttuurin parissa työtä tekeville konkreettiseksi oman työn tueksi ja yhteistyön välineeksi.

KULMA-hankkeessa olivat mukana seuraavat kunnat ja kaupungit:

Askainen, Kiikala, Kisko, Laitila, Lemu, Loimaa, Paimio, Parainen, Piikkiö, Merimasku, Mietoinen, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Rusko, Rymättylä, Salo, Suomusjärvi, Uusikaupunki, Vehmaa ja Velkua. 

Hankkeen rahoitus:

Kulttuuri maaseudun voimavarana -hankkeen (KULMA) rahoittajina olivat Varsinais-Suomen TE-keskuksen hallinnoima Euroopan maatalouden ohjaus- ja tukirahasto (EMOTR), Suomen Kulttuurirahaston Varsinais-Suomen rahasto ja mukana olleet kunnat.
 
Lisätietoja:
Katriina Siivonen
Anna Kirveennummi

 

 

 

Asiasana:
Tagit:

Hankkeen loppuraportti:

Helander, Niina - Kirveennummi, Anna - Merikanto, Maria - Rubin, Anita & Siivonen, Katriina (2005) Kulttuurin kulmakivet. Varsinaissuomalaisia kulttuuristrategioita. Tutu-julkaisuja 3/2005, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun kauppakorkeakoulu, 318 s. 
 
Kulttuuristrategioilla luovaan maaseutuun 22.-23.4.2005
Kulttuuri maaseudun voimavarana -hankkeen päätösseminaari Salossa.
​"Alueiden välisen kilpailun kasvaessa vastaavia erottumisen merkkejä haetaan alueen historiasta ja perinteestä. Usein identiteetin korostamisen taustalla on tarve kasvattaa alueen kilpailukykyä nostamalla sen myönteistä tunnettavuutta ja näin aikaansaada yritystoimintaan ja kansalaistoimintaan uusia ulottuvuuksia ja toiminnan mahdollisuuksia."
- Varsinais-Suomen liitto, Maakuntasuunnitelma 2020 -