Uusi konkurssi- ja saneerausoikeus – mitä ja miksi?

Insolvenssioikeuden viimeaikaiset uudistukset.

Luennoitsija

Prosessioikeuden apulaisprofessori (tenure track) Tuomas Hupli, Turun yliopisto

Aika, paikka ja hinta

28.2.2020 Turku klo 12.30-16.00
Turun yliopisto, Publicum, Pub5
Sitova ilmoittautuminen viimeistään 24.2.2020
Hinta 190 euroa + alv 24 %. Hinta sisältää iltapäiväkahvin.

Sitova ilmoittautuminen  SKYPEN -välityksellä viimeistään 27.2.2020
Hinta 185 euroa + alv 24%.

6.3.2020 Helsinki klo 12.00 - 15.30
Helsingin käräjäoikeus, Porkkalankatu 13

Sitova ilmoittautuminen viimeistään  2.3.2020
Hinta 190 euroa + alv 24 %. Hinta sisältää iltapäiväkahvin.

Koulutuksen sisältö

Tilaisuudessa käsitellään insolvenssioikeuden viimeaikaisia uudistuksia. Kansallisella tasolla konkurssilakia uudistettiin 1.7.2019 voimaantulleella lailla (17.5.2019/664). Vaikka uudistukset saattavat vaikuttaa ensinäkemältä lähinnä teknisiltä, niillä on huomattava merkitys käytännön pesänhoidossa ja tuomioistuinten toiminnassa. Lisäksi uudistushankkeessa tehtiin ehdotus konkurssipesän julkisoikeudellisen ympäristövastuun sääntelemisestä konkurssilaissa, mutta ehdotus hylättiin eduskunnassa. Tämän ehdotuksen torjumisen vuoksi kysymys julkisoikeudellisesta ympäristövastuusta on edelleen pitkälti sääntelemättömässä tilassa, mutta asiat on silti ratkaistava. Konkurssipesän ympäristövastuuta koskevia riitoja tulee myös yleisten tuomioistuinten käsiteltäviksi, kuten ilmenee esimerkiksi ennakkoratkaisusta KKO 2019:95. Tilaisuudessa käsitellään ja arvioidaan muutoinkin korkeimman oikeuden viimeaikaista käytäntöä konkurssiasioissa. Tilaisuuden toinen osuus koskee yritysten varhaisen vaiheen saneerauksesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviä, etenkin sitä, millaisia uudistuksia direktiivin implementoinnista on tai saattaa olla odotettavissa Suomen oikeuteen. Kyseessä on ensimmäinen todellinen harmonisointihanke maksukyvyttömyysoikeuden alueella ja se antaa aiheen tarkastella myös kansallisen oikeutemme tilaa, mukaan lukien tuomioistuinten roolia yrityssaneerausasioissa, koska direktiivin tavoitteisiin kuuluu saneerausmenettelyn tehostaminen muun muassa rajoittamalla tuomioistuinten rooli oikeusturvan kannalta välttämättömiin tehtäviin. Tilaisuudessa käsitellään korkeimman oikeuden käytäntöä myös yrityssaneerausasioissa.

Osallistumismaksu maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä.
Koulutus järjestetään, mikäli osallistujia on riittävästi.

Mahdollisesta peruuntumisesta ilmoitamme erikseen.

Lisätietoja koulutuksesta oik-taydennyskoulutus@utu.fi

Olemme myös Facebookissa!