Asiasana: kasvatustieteiden tiedekunta
Kasvatustieteiden tiedekunnan juhlavuosi jatkuu digitaaliseen oppimiseen liittyvällä työpajalla
Maksuton tilaisuus on kaikille avoin.
Tutkittu tieto auttaa tekemään vaikuttavampia sote-päätöksiä
Kun palvelua tuottavia ihmisiä sekä rahaa on tarvetta niukemmin, on tehtävä vaikuttavampia päätöksiä. Näin kiteytyy Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry:n ja Turun yliopiston tiedekummien yhteisen Tutkimuksesta päätöksentekoon -seminaarin viesti. Kuulijoina olivat Varsinais-Suomen hyvinvointialueen valtuutetut. Tutkijoiden puheenvuorot toivat esille toimenpiteiden pitkäkestoisuuden. Esimerkiksi lapsen ensimmäisinä elinvuosinaan kokema stressi altistaa vanhemmiten muistisairaudelle.
Kasvatustieteiden tiedekunnan publiikki
Aika
Kuukauden tutkija: Çiğdem Haser
Oppimisen ja opetuksen tutkimuskeskus CERLIn Kuukauden tutkija -sarjassa esittelyvuorossa huhtikuussa on professori Çiğdem Haser. Hänen tuore artikkelinsa, joka on julkaistu Research in Mathematics Education -lehdessä, tutkii matematiikan opettajaksi opiskelevien käyttämiä metaforia kuvatessaan nykyistä ja tulevaa rooliaan opettajina.
Tiedekeskus Sopen avajaisissa kuultiin presidentti Tarja Halosen tervehdys ja paneelikeskustelu tulevaisuuden koulusta
Kasvatustieteiden tiedekunta ja Kansanvalistusseura järjestivät yhteistyössä tiedekeskus Sopen avajaistilaisuuden, jonka myötä näyttely avautui kaikille kävijöille.
Turun yliopisto nousi Suomen suosituimmaksi korkeakouluksi kevään yhteishaussa
Turun yliopisto keräsi eniten hakijoita 27.3.2024 päättyneessä korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa. Hakijoita yliopiston suomenkielisiin tutkinto-ohjelmiin oli yhteensä 31 824, mikä on samalla kaikkien aikojen suurin määrä hakijoita Turun yliopistoon. Edellinen hakijaennätys vuodelta 2021 (31 511) meni rikki hakuajan viimeisen tunnin aikana.
Suomalaisiin kouluihin tarvitaan lisää moninaisuutta edistäviä toimia
Maahanmuuttotaustaisille oppilaille merkityksellinen opetus (Teaching that Matters for Migrant Students, TEAMS) -hankkeessa tutkittiin, miten kouluyhteisöt ja koulutusjärjestelmät tukevat maahanmuuttotaustaisten oppilaiden oppimista ja integraatiota. Tulosten perusteella hanke esittää myös suositusehdotuksia, joiden avulla havaittuihin ongelmiin voidaan löytää parempia toimintatapoja.
Eila Lindfors ja Brita Somerkoski palkittiin ansiokkaasta työstä oppilaitosturvallisuuden edistämiseksi
ONNI-hankkeen johtajalle ja erikoistutkijalle myönnettiin ansiomitalit oppilaitosturvallisuuden kehittämistyöstä.
Lahjoita kasvatustieteiden tiedekunnalle – tuet tulevaisuuden osaamista
Onnittele 50-vuotiasta kasvatustieteiden tiedekuntaa lahjoittamalla juhlavuoden varainhankintakampanjaan.