Väittelijä pystyi laskemalla ennustamaan molekyylien hajoamisessa syntyviä tuotteita

05.04.2013

Turkulainen Dang Trinh Ha on pystynyt laskennallisesti osoittamaan, millä eri tavoin molekyyli voi hajota ja millaisia hajoamistuotteita prosessissa syntyy. Han Turun yliopistoon tekemän väitöstutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi sädehoidossa, kun tutkimusta viedään kohti käytäntöä.

Turun yliopiston tiedote 5.4.2013

Filosofian maisteri Dang Trinh Ha on keskittynyt laskemaan teoreettisesti biomolekyylien hajoamisprosesseja. luonnehtii tutkimustaan uteliaisuudesta syntyneeksi perustutkimukseksi, jonka avulla voidaan selvittää molekyylien hajoamistuotteet.

– Esimerkiksi radiobiologit voivat jatkossa käyttää tietoa eteenpäin esimerkiksi selvittäessään, minkälaisia haitallisia hajoamistuotteita syntyy kudoksia sädetettäessä, Ha sanoo.

Ha osoitti, että molekyylien hajoamista voidaan ennustaa teoreettisin menetelmin.

– Tehokkaalla menetelmällä ja kohtuullisilla laskentaresursseilla pienten molekyylien hajoamista voidaan mallintaa muutamassa tunnissa tietyin rajoituksin. Kehittyneemmällä menetelmällä molekyylidynamiikkaa voidaan mallintaa tarkasti jopa elektronirakenteen tasolla, mutta laskenta-aika on valitettavasti satoja kertoja hitaampi, Ha sanoo.

Teoria ja kokeellinen tutkimus tukevat toinen toisiaan

Han mukaan säteilyn aiheuttamia vapaiden biomolekyylien hajoamistapoja voidaan tutkia hyvin yksityiskohtaisesti.

– Vaikka yksittäinen biomolekyyli voi hajota hyvin erilaisiin osasiin, samanlaisilla molekyyleillä on tilastollisesti ominaiset hajoamistavat ja -tuotteet, Ha sanoo.

Ha käytti väitöstutkimuksessaan uusimpia teoreettisia apuvälineitä mallintamaan molekyylien käyttäytymistä UV-säteilyn sekä pehmeän röntgensäteilyn vaikutuksen seurauksena.

Teoreettiset tulokset on vahvistettu kokeellisin menetelmin. Ha on työskennellyt rinnakkain Turun yliopistossa tammikuussa synkrotronisäteilyn aiheuttamista hajoamisprosesseista väitelleen Eero Itälän kanssa.

– Eero Itälän tutkimus oli kokeellinen tutkimus, minun pääasiassa teoreettinen. Niiden tulokset tukevat toisiaan, Ha luonnehtii.

Ha on ollut mukana niin kutsutun elektroni-ioni koinsidenssi -menetelmän kokeellisessa tutkimuksessa, jossa tutkittiin sekä molekyylin elektronirakennetta että hajoamistuotteita.

– Kokeellisella tutkimuksella ei aina saada kaikkea dataa näkyviin, teoreettisessa laskelmassa se on mahdollista. Tutkimukseni teoreettiset ennusteet vastasivat hyvin kokeellisia tuloksia, Ha sanoo.

**

Perjantaina 12. huhtikuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Quantumin auditorio, Vesilinnantie 5) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Dang Trinh Han väitöskirja ”Theoretical Modelling and Experimental Studies of Synchrotron Radiation Induced Molecular Dissociation Processes” (Molekyylien synkrotroniherätteisten hajoamisprosessien teoreettinen mallintaminen ja kokeellinen tutkimus). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Kiyoshi Ueda Tohokun yliopistosta Japanista ja kustoksena professori Edwin Kukk.

FM Dang Trinh Ha on syntynyt 1979 Vietnamissa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1999 Luostarivuoren lukiosta. Ha on valmistunut filosofian maisteriksi 2007 Turun yliopistosta, jossa hän toimii tohtorikoulutettavana. Väitös kuuluu fysiikan alaan.

Luotu 05.04.2013 | Muokattu 11.11.2020