Yhteishaku 2013: Turun yliopisto Suomen toiseksi suosituin

04.04.2013

Turun yliopistoon hakeneiden määrä kasvoi merkittävästi vuoden 2013 yliopistojen yhteishaussa. Tänä vuonna Turun yliopistoon pyrkii lähes 18 000 hakijaa, mikä on yli 9 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

​Hakuaika yliopistoihin päättyi keskiviikkona 3.4.2013. Turun yliopistoon pyrkii 17 774 hakijaa, noin 1500 enemmän kuin viime vuoden yhteishaussa. Suomen yliopistoista Turun yliopistoon pyrkii opiskelijaksi toiseksi eniten hakijoita.

– Todella ilahduttavaa, että yliopiston suosio on kasvanut näin paljon. Nämä tulokset menevät yhteen tänä vuonna lukiolaisille tehtyyn mielipidemittaukseen, jossa yliopistomme pärjäsi erittäin hyvin, kertoo yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

Hakukohteista eniten hakijamäärää kasvatti sosiaalityö, johon pyrkii yli 50 prosenttia viime vuotta enemmän hakijoita.

Eniten hakemuksia aloituspaikkaa kohden saapui perinteisesti kasvatustieteiden ja luokanopettajan koulutuksiin sekä psykologiaan, biologiaan ja logopediaan – tänä vuonna myös arkeologiaan. Erityispedagogiikkaan pyrkii peräti 53 hakijaa yhtä opiskelupaikkaa kohti.

Tiedekunnista eniten suosiotaan kasvattivat yhteiskuntatieteellinen ja oikeustieteellinen tiedekunta sekä kauppakorkeakoulu.

– Yksittäisissä hakukohteissa saattaa tapahtua vuosittain jyrkkiäkin hakijamäärän vaihteluita. Keskeistä on, että kaikissa oppiaineissa päästään valitsemaan opiskelijat suuresta määrästä hakijoita, Väänänen sanoo.

Nyt julkaistut hakijatilastot ovat alustavia ja niihin saattaa tulla vielä pieniä muutoksia.

Luotu 04.04.2013 | Muokattu 11.11.2020