Turun yliopisto johtaa 6,4 miljoonan euron EU-rahoitteista projektia – tavoitteena uudistaa dementian hoitoa digitaalisesti

10.04.2024

Euroopan laajuisessa projektissa kehitetään dementian hoitoon huippuluokan digitaalisia terveysinnovaatioita. Uusilla hoidon ratkaisuilla halutaan tukea niin dementiaa sairastavia kuin heidän omaishoitajiaan.

EU:n Horisontti Eurooppa -ohjelma on myöntänyt Turun yliopiston johtamalle AI4HOPE-hankkeelle 6,4 miljoonan euron rahoituksen. Turun yliopiston osuus rahoituksesta on 848 700 euroa. Nelivuotisessa hankkeessa on mukana 16 partneria 13 Euroopan maasta.

Uraauurtavan projektin tavoitteena on uudistaa dementian hoitoa digitaalisten terveysinnovaatioiden avulla ja samalla parantaa dementiaa sairastavien ja heidän omaishoitajiensa elämänlaatua. Projektissa kehitetään kulttuurisesti herkkiä palliatiivisen hoidon ratkaisuja kattavassa digitaalisessa ekosysteemissä.

– Hankkeemme on omistettu potilaiden ja omaishoitajien voimaannuttamiseen kustannustehokkailla digitaalisilla terveysinterventioilla, sanoo Turun yliopiston apulaisprofessori Riku Klén, joka on projektin vastaava tutkija.

Yksi projektin keskeisistä lähestymistavoista on muisteluterapia, joka on osoittanut dementiaa sairastavilla lupaavia tuloksia elämänlaadun paranemisessa ja masennuksen vähenemisessä. Tutkijoiden tavoitteena on laajentaa tällaisten tärkeiden tukipalveluiden saatavuutta teknologiaa hyödyntämällä.

Projektin digitaalisissa innovaatioissa hyödynnetään erilaisia teknologioita, kuten mobiilisovelluksia, virtuaalitodellisuutta, robotiikkaa, tekoälyä ja pelialustoja. Työkaluilla edistetään potilaan terveyttä, tehostetaan viestintää ja parannetaan potilaiden ja omaishoitajien yleistä hyvinvointia.

Globaalisti dementian esiintyvyys on noin 2 prosenttia koko maailman väestöstä. Määrän arvioidaan nousevan 3 prosenttiin tai jopa korkeammalle vuoteen 2050 mennessä.

Dementian esiintyvyyden lisääntyessä tutkijat haluavat kehittää potilaskeskeisiä digitaalisia terveystoimenpiteitä, jotka parantavat hoidon saatavuutta. Projektissa kehitettävillä toimenpiteillä pyritään tarjoamaan potilaille ja heidän omaishoitajilleen tukea muun muassa kehittyneiden hoidon suunnittelujärjestelmien avulla.

Apulaisprofessori Riku Klén, riku.klen@utu.fi

Tutkimuskoordinaattori Mari Vähä-Mäkilä, p. 040 747 82 52, mari.vaha-makila@utu.fi

Luotu 10.04.2024 | Muokattu 10.04.2024