Kirjojen ja lukemisen historiaa 1800-luvulla: Turun yliopiston historiantutkijoiden uutuusteos valottaa autonomian ajan kirjakulttuuria

18.03.2024

Uutuusteos Kirjojen kaipuu – Kirjakulttuuria 1800-luvun alun Suomessa avaa, millaista vaivannäköä kirjaharrastus vaati aikana, jona valtaosalla suomalaisista oli korkeintaan virsikirja tai katekismus.

Turun yliopiston historiantutkijoiden uutuusteos Kirjojen kaipuu (Gaudeamus) esittelee kirjallista elämää Suomen suuriruhtinaskunnassa 1800-luvulla. Se vie Suomen alueen ensimmäiseen kirjapainoon sekä Turun akatemian ja Porvoon kymnaasin kirjastoihin.

Teoksen ovat kirjoittaneet Turun yliopiston historiantutkijat Heli Rantala, Jukka Sarjala, Janne Tunturi, Ulla Ijäs sekä Heidi Hakkarainen.

Lukuharrastus vaati tuolloin vaivannäköä: piti osata kieliä ja onnistua saamaan kirjoja käsiinsä, koska vähälukuiset kirjakauppiaat saattoivat avata ovensa vain tunniksi. Tietysti arvokkaat niteet kävivät myös ostajien kukkarolle.

– Aikana, jolloin Suomessa ei vielä ollut omia kansalliskirjailijoita tai laajaa kotimaista kirjatuotantoa, eurooppalainen kirjallinen maailma avautui niille, jotka kykenivät lukemaan eri kielillä, tilaamaan kirjoja ulkomailta ja joiden oli mahdollista uppoutua vaikkapa romaanin pariin tuntikausiksi, teoksen kirjoittajat kertovat.

1800-luvun alussa valtaosalla suomalaisista oli korkeintaan virsikirja tai katekismus piirongin laatikossa. Kirjojen ympärille alkoi kuitenkin jo muodostua verkostoja, ja pientä mutta innokasta lukijoiden joukkoa kirjat liikuttivat, valvottivat ja toivat yhteen.

– Romaanit kulkivat kädestä käteen. Opiskelijat hankkivat professorien kuolinpesistä akateemisia teoksia, jotka sitten siirtyivät heidän tovereilleen.

Teoksessa tutustutaan erilaisiin kirjojen käyttäjiin professoreista ylioppilaisiin, papinrouvasta tyttökoulun kasvattiin ja viipurilaiseen kauppiaaseen. Varhaisiin kirjaihmisiin lukeutuivat myös maaniset mittasuhteet kirjanhimossaan saavuttanut turkulainen ylioppilas Anders Johan Sjögren sekä mademoiselle Baptiste, joka vaati häneltä lainattuja kirjoja takaisin lehti-ilmoituksella.

Mistä sitten kumpusi joidenkin aikakauden oppineiden ja innokkaasti lukeneiden ihmisten lähes loppumattomalta vaikuttava halu omistaa kirjoja? Vastauksia on monia.

– Joku halusi kasvattaa arvokkuuttaan kirjojen omistamisella, toinen ihaili niteiden ulkonäköä, kolmas kirjojen avaamia uusia maailmoja, neljäs seurasi aikansa puheenaiheita.

Kirja on saatavilla sekä painettuna teoksena että e-kirjana.

Luotu 18.03.2024 | Muokattu 19.03.2024