Kriisin jälkeen vastuullisesti tulevaisuuteen

24.06.2020

Turun kauppakorkeakoulu haluaa osaltaan olla mukana auttamassa yhteiskuntaa koronakriisin jälkihoidossa ja tukea opiskelijoitaan kriisin aiheuttamissa haasteissa. Mukana työssä ovat myös alumnit.

Kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund kertoo, että koronakriisi on nostanut esiin monia keskusteluja kauppakorkeakoulun tutkimusagendaan ja tulevaisuuden opetusohjelmaan liittyen.

– Olemme Turun kauppakorkeakoulussa kulkeneet jo pitkän matkan vastuullisuus- ja tulevaisuustyössä. Koronakriisi on entisestään kääntänyt katsettamme tämän mukaisesti myös arvoihin, etiikkaan sekä rooliimme yhteiskunnallisessa keskustelussa ja muutoksessa, Granlund sanoo.

Koronakriisi on haastanut opetuksen järjestämisen ja opettajat joutuivat siirtymään etäopetukseen nopeasti.

– Henkilökuntamme on tehnyt työnsä poikkeusoloissa upealla tavalla tämän vaikean kevään aikana. Uskon, että koronakriisi tulee vaikuttamaan myös opetuksen teemoihin. Jatkossa meidän on yhä vahvemmin huomioitava se, että kehitämme opiskelijoidemme kriittisen ajattelun taitoja niin, että opiskelijat oppivat katsomaan esimerkiksi talouskasvua ja kulutuskäyttäytymistä monista eri näkökulmista tasapainoisesti ja lopulta tekemään omat valintansa tulevaisuuden päättäjinä ja asiantuntijoina tiedostaen valintojen eettiset kysymykset, dekaani Granlund sanoo.

Asiantuntijat kriisin ja sen seurausten pulssilla

Kauppakorkeakoulun tutkijat ovat tarttuneet koronapandemian ja -kriisin seurausten tarkasteluun selviämisstrategioiden, logistiikan ja talouden näkökulmista.

Toimitusketjujen johtamisen oppiaine avasi huhtikuussa maailmanlaajuiseen jakeluun sivuston, jolla seurataan koronaviruksen vaikutuksia toimitusketjuihin, kuljetusmarkkinoihin ja talouteen laajemminkin. Katsauksia on laatinut lukuisa joukko toimitusketjujen johtamisen ja logistiikan huippuasiantuntijoita Suomesta ja maailmalta.

CCR:n tutkijat ovat havainnoineet koronakevään kulkua alkumetreiltä asti kahdessa blogissa. Poikkeustilassa-blogissa seurataan kahdeksan pk-yrityksen taivalta ja In the Light of Corona -blogissa aikaa katsotaan disruptiotutkimuksen näkökulmasta.

Alumneilleen kauppakorkeakoulu on tarjonnut kevään aikana suosittuja aamuwebinaareja ajankohtaisista kriisijohtamisen teemoista.

Vastuullisen sijoittamisen ja rahoituksen kesäkurssi opiskelijoille

Myös alumnit ovat lähteneet mukaan tukemaan koulua ja opiskelijoita. Turun kauppakorkeakoulussa markkinoinnista väitellyt KTT Timo Teinilä pitää kesän ajan ”Vastuullinen sijoittaminen ja rahoitus kriisiaikana” -kurssia. Vapaaehtoispohjalta kurssin ideoinut ja vetävä Teinilä ja kauppakorkeakoulu halusivat tarjota kurssin erityisesti niille opiskelijoille, jotka koronakriisin vuoksi jäivät ilman kesätöitä.

Aasian kehityspankissa työskentelevä Teinilä kertoo, miten idea kurssin järjestämiseen syntyi.

– Omassa työssäni Aasian kehityspankissa näen hyvin konkreettisesti, miten koronaviruskriisi näkyy rahoitusmaailman ilmiöissä ja vastuullisuudessa, ja miten se voi vaikuttaa kestävään kehitykseen. Omat lapseni opiskelevat Suomessa ja heidän kesätöistään ei tullut mitään, onneksi kesäkurssit antavat mahdollisuuden tehdä jotain hyödyllistä. Minulle tämä antoi virikkeen ideoida kesäkurssi. Jokainen kriisihän on vanhan viisauden mukaan tilaisuus oppia.

Kurssilla käsitellään muun muassa vastuullista sijoittamista koronakriisin aikana ja sen jälkeen, katastrofivelkakirjoja, julkista hätäapurahoitusta sekä pankkisääntelyn haasteita kriisiaikana.

– Kurssi on otettu erinomaisesti vastaan. Kokoonnumme viikoittain etäkokoukseen käsittelemään kurssin teemoja. Opiskelijoiden pääaineet vaihtelevat, mikä tuo keskusteluihin monia näkökulmia ja tarjoaa jokaiselle jotain uutta. Etätapaamisissa on hieno tiimihenki. Opiskelijat ovat selvästi kiinnostuneita aiheesta. He valmistautuvat hyvin tapaamisiin ja ehdottavat seuraaviin painopisteitä. Tämä maksimoi heidän oppimisensa ja he saavat parhaan hyödyn taustastani aktiiivisena toimijana alalla

Kurssilla on käytössä monipuoliset opetusmenetelmät.

– Kurssimateriaali on avoin, lukumateriaalina hyödynnetään jatkuvaa uutisvirtaa, opiskelijat ideoivat esseet ja saavat luonnoksista henkilökohtaisen palautteen, opiskelijat osallistuvat kurssin sisällön ideointiin. Toivon, että kurssi toimisi esimerkkinä myös siinä, miten alumnit voivat osallistua opetukseen ja koulun toimintaan.

Luotu 24.06.2020 | Muokattu 24.06.2020