Satavuotiasta yliopistoa muistettiin monin eri tavoin

03.03.2020

Viime viikolla 100-vuotisjuhlaansa viettänyt Turun yliopisto on vastaanottanut yli 40 muistamista kunnilta, yhteisöiltä ja yksityishenkilöiltä. Juhlavuosi on myös innostanut yliopistolaisia, alumneja ja yliopiston ystäviä jakamaan onnitteluja ja muistojaan sosiaalisessa mediassa.

Turun Yliopistosäätiö lahjoitti satavuotiaalle yliopistolle kaksi tekniikan professuuria. Lahjoituksen arvo on 1,2 miljoonaa euroa. Lue uutinen aiheesta yliopiston verkkosivuilla

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä lahjoitti 10 000 euroa, joka kohdennetaan humanistiselle koulutusalalle humanistisen opetuksen ja tutkimuksen tukemiseen. Lue uutinen aiheesta yliopiston verkkosivuilla.

Tekniikan akateemiset lahjoitti Turun yliopistolle 10 000 euroa tekniikan koulutuksen ja tutkimuksen edistämiseksi.

Suomen Kulttuurirahasto myönsi Turun yliopistolle hopeisen H.G. Porthan -mitalin. Mitali luovutettiin yliopistolle satavuotisesta vapaan akateemisen tutkimuksen edistämisestä.

Helsingin yliopisto muisti Turun yliopistoa hopeisella juhlamitalilla. Yliopistoa on muistettu myös taideteoksilla ja lukuisilla muilla lahjoilla.

– Olemme kiitollisia saamastamme tuesta ja erityisen iloisia siitä, että juhlavuosi on innostanut yhteisön sankoin joukoin liikkeelle niin tapahtumissa kuin sosiaalisessa mediassa, rehtori Jukka Kola kiittelee.

#uniturku100challenge-haaste on innostanut entiset ja nykyiset yliopistolaiset ja yliopiston ystävät jakamaan muistoja ja onnitteluja sosiaalisessa mediassa. Lue lisää kampanjasta ja jaa oma muistosi: www.utu.fi/fi/100/challenge

Sata vuotta sitten kansalaisten lahjoituksilla perustettiin maan ensimmäinen suomenkielinen yliopisto, Turun yliopisto. Tänään rakennamme rohkeasti yhteiskunnan hyvinvointia ja kestävää tulevaisuutta. Lahjoittamalla Turun yliopistolle olet mukana tässä työssä. www.utu.fi/lahjoita

Luotu 03.03.2020 | Muokattu 03.03.2020