INVEST Psykologia ja KiVa Koulu järjestävät webinaarisarjan koulu- ja nettikiusaamisesta

29.01.2024

INVEST Psykologia ja KiVa Koulu avaavat kaikille mahdollisuuden kuulla tuoreinta tietoa sekä koulussa että netissä tapahtuvasta kiusaamisesta ja kiusaamisen vastaisesta työstä. Aiemmin kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja puuttumiseen liittyvää koulutusta on ollut tarjolla vain lisenssikumppaneille, nyt ensimmäistä kertaa järjestettäviin webinaareihin voivat ilmoittautua kaikki halukkaat.

Webinaarisarja on ensimmäinen laatuaan. Taustalla on kentältä tullut toive kiusaamisenvastaisesta koulutuksesta. Tähän saakka KiVa-koulutusta on tarjottu vain lisenssipartnereille.

Tutkimuskeskus ja lippulaiva INVESTissä tehdään vahvaa kiusaamiseen liittyvää tutkimusta ja osaaminen on vahvaa. Professori Christina Salmivallin ideoimissa webinaareissa lähdetään liikkeelle kahdella webinaarilla, sen jälkeen kerätään palautetta ja päätetään jatkosta.

Sarjan ensimmäisessä, torstaina 1.2. järjestettävässä webinaarissa apulaisprofessori Claire Garandeau ja professori Christina Salmivalli avaavat kiusaamista ilmiönä: mitä se on, miksi kiusataan ja mitä seurauksia kiusaamisella on sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Garandeau ja Salmivalli kertovat myös kiusaamisen eri muodoista: koulu- ja nettikiusaamisesta. He kertovat myös ennaltaehkäisevästä työstä sekä kohdennetusta puuttumisesta.

Sarjan toisessa, 8.2. järjestettävässä osassa Garandeaun ja Salmivallin lisäksi teemaa avaa erikoistutkija Sanna Herkama. Ratkaisuja esittelevässä webinaarissa kerrotaan muun muassa opettajien roolista, kiusaamisen vastaisen ohjelman mekanismeista, koulujen järjestelmällisestä kiusaamisen vastaisesta työstä sekä koko koulun kattavien ohjelmien vaikutuksista.

KiVa Koulun tiimin mukaan nettikiusaamisesta tulee KiVa Koululle paljon kysymyksiä. Tutkimuksen mukaan nettikiusaaminen niin, että se tapahtuisi pelkästään netissä, ei ole kovin yleistä, mutta nettikiusaamista ja yleistä huonoa ja epäkunnioittavaa käytöstä tavataan netissä aina vain enemmän. Siksi teema on nostettu esille webinaarisarjassa.

Webinaarikohtainen osallistumismaksu on 99 euroa.

>> Katso 1.2. webinaarin teemat
>> Rekisteröidy 1.2. kello 9.30–10.30 järjestettävään webinaariin