KiVa laajenee Meksikossa myös espanjankielisiin kouluihin

22.02.2024

Instituto Escalae tarjoaa Meksikossa jatkossa KiVa-ohjelman myös espanjankielisenä. Federico Malpican johtama instituutti on tehnyt pitkään menestyksekästä yhteistyötä kiusaamisenvastaisen KiVa Koulu -ohjelman kanssa englanniksi, nyt maanlaajuisesti kielivalikoimaan tulee myös espanja.

KiVa on ollut käytössä aiemmin espanjankielisenä Espanjassa ja Chilessä. Meksikon kanssa solmitun yhteistyön myötä espanjankieliset KiVa-materiaalit päivitetään vastaamaan englanninkielistä versiota ja ne paikannetaan Meksikon oloihin ja kulttuuriin soveltuviksi.

Ohjelman käyttöönotto julkaistiin tammikuussa Suomen Meksikon suurlähettilään residenssissä. Tilaisuuteen osallistuivat muiden muassa Suomen suurlähettiläs Ari Mäki (kuvassa), Insituto Escalean johtaja Federico Malpica kouluttajatiiminsä kera sekä etäyhteydellä KiVa Koulun kehittäjä, professori Christina Salmivalli.

– KiVa on ollut kiinnostunut Latinalaisesta Amerikasta jo pitkään, ja kiinnostus on vain kasvanut viime vuosina. Toivomme, että tämän yhteistyön ja ohjelman paikallistamisen kautta useat meksikolaiset koulut voivat hyötyä ohjelmasta ja puuttua tehokkaasti koulukiusaamiseen, sanoo KiVan kansainvälinen ohjelmapäällikkö Johanna Kivinen.

Federico Malpica totesi Instituto Escalaen toimijoiden olevan ylpeitä siitä, että instituutti on vaoinut syventää yhteistyötä kiusaamisenvastaisen KiVa Koulu -ohjelman kanssa.

– Laajennus on äärimmäisen tärkeä virstanpylväs koulukiusaamisen torjunnassa Meksikossa, jossa koulukiusaaminen on maailmanlaajuisesti tarkasteltuna yksi pahimmista. Kumppanuuden avulla pyrimme yhdistämään KiVan ilmentämän suomalaisen koulutusinnovaation ja huippuosaamisen Latinalaisen Amerikan koulutusalan asiantuntemukseemme, Malpica totesi.

Hänen mukaansa yhteistyö mahdollistaa nykyistä tehokkaampien kiusaamisenvastaisten toimintatapojen käytön meksikolaisissa kouluissa. Se edistää turvallisten ja kunnioittavien oppimisympäristöjen kehittämistä.

– Olemme vakuuttuneita siitä, että tämä yhteistyömme edistysaskel tulee muuttamaan Meksikon oppilaiden koulutusta ja hyvinvointia, sanoo Instituto Escalaen perustaja ja johtaja Federico Malpica Basurto.

KiVa Koulu on Turun yliopistossa kehitetty kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma. KiVa on osa Turun yliopiston johtamaa tutkimuskeskus ja lippulaiva INVESTiä.

>> Lue kisää KiVa Koulusta

Luotu 22.02.2024 | Muokattu 23.02.2024