Akateeminen ura Turun yliopistossa
Monialainen ja kansainvälinen Turun yliopisto on houkutteleva tutkimusympäristö tutkijan uran eri vaiheissa oleville tutkijoille. Opetus- ja tutkimushenkilöstön urapolun avulla luodaan selkeät ja läpinäkyvät prosessit ja kriteerit uralla etenemiseen.
Turun yliopiston monipuolinen tutkimusympäristö tukee tutkijoiden luovuutta. Meillä on erinomaiset puitteet tehdä monitieteistä tutkimusta ja saattaa tutkimustulokset tehokkaasti hyödyttämään koko yhteiskuntaa.
Koemme, että opetus- ja tutkimushenkilöstön sujuva urapolku ja kansainvälisen liikkuvuuden edistäminen kohottavat tutkimuksen laatua ja vaikuttavuutta. Lisäämme strategiamme mukaisesti kansainvälisellä haulla täytettäviä tutkijatohtorien paikkoja ja kehitämme edelleen tenure track -järjestelmän käyttöä koko yliopistossa.
Akateeminen uramallimme pohjautuu neljään portaaseen, joissa edetään tutkintojen ja ansioitumisen kautta sekä opetus- että tutkimuspainotteisissa tehtävissä. Kaikkiin akateemisen uramallin tehtäviin sisältyy lähtökohtaisesti tutkimusta ja opetusta. Tenure track-urapolku tarjoaa tuetun urapolun kohti vakinaista professorin tehtävää. Opetus- tutkimushenkilöstön urapolun avulla luodaan selkeät ja läpinäkyvät prosessit ja kriteerit uralla etenemiseen.
Akateeminen ura Turun yliopistossa koostuu neljästä portaasta
Opetus- ja tutkimushenkilöstön neliportaisessa tehtävärakenteessa on opetus- ja tutkimuspainotteiset tehtävät erotettu toisistaan. Pääsääntönä on se, että kaikkiin tehtäviin kuuluu sekä opetusta että tutkimusta.
Ensimmäisen portaan palvelussuhteessa nimikkeitä ovat väitöskirjatutkija ja projekteissa projektitutkija. Väitöskirjatutkijan tehtävään edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa ja hyväksyttyä tutkimussuunnitelmaa. Lisäksi edellytetään tutkinnon suorittamisen yhteydessä sekä muutoin osoitettua motivoitumista ja kykyä jatko-opintoihin ja tohtorin tutkinnon suorittamiseen tutkimussuunnitelman mukaisesti.
Turun yliopistossa on tutkijakoulu, jonka tohtoriohjelmat kattavat kaikki yliopiston edustamat tieteenalat. Tohtorikoulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet toimia tutkimus- ja opetustehtävissä sekä muissa vaativissa asiantuntijatehtävissä.
Tämän vaiheen tyypilliset nimikkeet opetuspainotteisissa tehtävissä ovat yliopisto-opettaja ja kliininen opettaja sekä tutkimuspainotteisissa tehtävissä tutkijatohtori tai erikoistutkija.
Toisen portaan opetuspainotteiset tehtävät ovat itsenäisiä opetustehtäviä, joihin kuuluvat perustutkintokoulutuksen opetustyöhön osallistuminen sekä opetuksen suunnittelu ja kehittäminen. Lisäksi tehtävät sisältävät omaa tieteellistä tutkimusta. Tehtävissä edellytetään hyvää opetustaitoa sekä laajaa perehtyneisyyttä ja osaamista omalla opetusalalla.
Tutkijatohtorin tehtävissä tarkoituksena on pätevöityä akateemiselle uralle tyypillisesti kolmesta neljään vuotta tohtoriksi valmistumisen jälkeen. Tässä vaiheessa tutkijan identiteetti vahvistuu ja otetaan itsenäisempi ja vastuullisempi rooli. Tehtäviin kuuluu itsenäinen tieteellinen tutkimustyö, joka sisältää myös valmiuksien kehittäminen tutkimusprojektien suunnitteluun ja toteutukseen sekä tutkimusryhmän vastuullisena tutkijana toimiminen. Tämän lisäksi tehtävässä vaaditaan riittävä opetustaito.
Uravaiheen nimikkeitä yliopistossa ovat yliopistonlehtori ja kliininen opettaja opetuspainotteisissa tehtävissä sekä yliopistotutkija ja erikoistutkija tutkimuspainotteisissa tehtävissä.
Opetuspainotteisessa tehtävässä edellytetään erityisiä opetusansioita sekä hyvää opetustaitoa ja laajaa perehtyneisyyttä ja osaamista omalla opetusalalla. Tehtäviin kuuluu laaja opetusvastuu, johon sisältyy opetusta perustutkinto-tasolla, opinnäytteiden ohjausta, laajojen opetuskurssien vetämistä, koulutuksen kehittämistä ja oppiainevastuuta.
Tässä vaiheessa tutkijat ovat itsenäisiä ammattilaisia, joilla on myös kyky akateemiseen johtajuuteen. Tutkimuspainotteisessa tehtävässä edellytetään itsenäisen tutkimustyön lisäksi kykyä omien tutkimusryhmien muodostamiseen, projektien johtamistaitoja, kykyä hankkia täydentävää tutkimusrahoitusta, vastuullisuutta oman tutkimusalansa kehittämisestä ja jatkokoulutuksesta sekä oman tutkimusalan opetustehtävien hallintaa.
Sekä opetus- että tutkimuspainotteisissa tehtävissä ansioksi voidaan katsoa liikkuvuus sekä kansallinen ja kansainvälinen yhteistyö eri toimijoiden kanssa.
Neljännellä uraportailla työskennellään professorina tai tutkimusjohtajana. Tämän vaiheen tehtävät ovat laaja-alaisia, vaativimpia tutkimus- ja opetustehtäviä.
Professorin tehtäviin kuuluvat kansainvälisen tiedeyhteisön korkealle arvostama tutkimustyö ja korkeatasoinen opetustyö, jotka sisältävät mm. vastuun tieteenalasta ja sen kehittämisestä, vastuun tutkimusresurssien käytöstä, tutkimushankkeiden ja verkostojen strategisesta suunnittelusta, organisoinnista ja koordinoinnista sekä laajan koulutusohjelmavastuun tai laajan vastuun tutkimuksen johtamisesta ja kehittämisestä sekä jatkokoulutuksesta.
Tenure Track -uramalli
Turun yliopiston tenure track -urapolku tarjoaa tuetun ja selkeän urapolun kohti vakinaista professorin tehtävää. Urapolku -järjestelmän tavoitteena on lisätä akateemisen uran ennustettavuutta, kilpailukykyä ja houkuttelevuutta sekä edistää yliopiston kansainvälistymistä. Tenure track - tehtävät tukevat yliopiston strategiaa ja sen painopistealueita.
Urapolku muodostuu kahdesta apulaisprofessorin (I ja II vaihe) määräaikaisesta työsuhteesta ja niiden jälkeen tapahtuvasta mahdollisesta vakinaistamisesta pysyvään professorin tehtävään. Urapolulle rekrytoitaessa henkilö voidaan rekrytoida myös suoraan apulaisprofessorin toisen vaiheen tehtävään. Apulaisprofessorin ensimmäisen vaiheen määräaikaisuus kestää 3-5 vuotta ja toinen vaihe 2-4 vuotta.
Tenure track -rekrytoinnit perustuvat avoimeen ja kansainväliseen hakuun sekä ulkopuoliseen asiantuntija-arviointiin.
Apulaisprofessorin tehtävään otettavalta edellytetään soveltuvaa tohtorin tutkintoa, kykyä itsenäiseen tieteelliseen työhön ja kokemusta tieteellisen tutkimuksen johtamisesta. Lisäksi edellytetään kokemusta edustamansa tutkimusalan kansainvälisestä yhteistyöstä sekä kykyä antaa laadukasta tutkimukseen perustuvaa opetusta ja ohjata opinnäytteitä.
Näin laadit akateemisen portfolio
Hakuajan jälkeen hakuprosessia varten nimetty valmisteluryhmä käy läpi kaikki hakemukset ja tekevät esivalinnan potentiaalisimmista hakijoista. Valmisteluryhmä hankkii tämän jälkeen kärkihakijoiden tieteellisistä ansioista ulkopuolisten asiantuntijoiden lausunnot sekä haastattelee kärkihakijat. Lopullisen valintapäätöksen tehtävään tekee rehtori, tiedekunnan johtokunnan esityksestä.
Apulaisprofessorin tehtävään rekrytoitaessa ja urapolun jatkoarvioinneissa kiinnitetään huomiota ensisijaisesti hakijan tai apulaisprofessorin tehtävässä toimivan tieteelliseen potentiaaliin ja laatuun. Arviointikriteerit perustuvat kansainvälisesti vertailukelpoisiin periaatteisiin ja ne ovat avoimesti tiedossa jo etukäteen. Suoriutumista arvioidaan kolmella osa-alueella:
- tutkimusansiot,
- opetusansiot ja akateeminen johtaminen ja
- yhteiskunnallinen vuorovaikutus.
Arvioinnissa on kyse ansioiden kokonaisarvioinnista. Samat kriteerit ovat käytössä kaikissa nimittämisarvioinneissa urapolun kaikilla tasoilla. Lisäksi yliopiston strategia ja arvot otetaan huomioon kaikissa urapolun arvioinneissa.
Tutkijoiden asemaa kehitetään määrätietoisesti
Euroopan komissio on myöntänyt Turun yliopistolle oikeuden käyttää erinomaisen työnantajan HR Excellence in Research -logoa. Tämä on merkkinä yliopiston sitoutumisesta tutkijoiden aseman ja työolosuhteiden jatkuvaan kehittämiseen Tutkijoiden eurooppalaisen peruskirjan tavoitteiden mukaisesti.
Lue lisää Arvostusta ja tukea tutkijoille -hankkeesta
Turun yliopisto haluaa tukea erityisesti tutkijoiden tutkimuksenteon edellytyksiä ja erityisesti nuorten tutkijoiden yleisiä työelämävalmiuksia. Huomiota kiinnitetään myös tutkijoiden terveyteen ja jaksamiseen. Tavoitteena on, että työskentelyn edellytykset ovat kunnossa riippumatta siitä, millä rahoituksella tutkimusta tehdään. Jos olet hakemassa rahoitusta Turun yliopistoon tai kiinnostunut rahoitusmahdollisuuksista, ota yhteyttä: tutkimuspalvelut@utu.fi.
