Satavuotissynttäreillä luvassa näyttävä lasershow ja välähdyksiä menneistä vuosikymmenistä

23.02.2020

27. helmikuuta torstaina Turun yliopisto kutsuu yliopistolaiset, turkulaiset ja kauempaakin tulevat juhlimaan yliopiston satavuotista historiaa ja ennen kaikkea tulevaa. Synttärijuhlat alkavat kello 18.00 Akatemianaukiolta, josta kuljetaan soihtukulkueessa kohti Yliopistonmäkeä.

Turun yliopisto järjestää ensi torstaina kaikille avoimen ulkoilmasynttärijuhlan satavuotisen historiansa kunniaksi. Luvassa on niin historian välähdyksiä, suuria led-palloja, laservaloja äänimaisemassa kuin muutakin ohjelmaa.

– Reilun tunnin kestävä ulkoilmajuhla Yliopistonmäellä on varmasti kaikenikäisille hieno kokemus. Syntymäpäivien kantavana teemana on valo, joka näkyy Akatemiantalolta lähtevästä soihtukulkueesta aina juhlan huipentavaan laservaloshow’hun, satavuotisjuhlavuoden suunnittelun ohjausryhmän puheenjohtaja Riitta Pyykkö kertoo.

Kynttilöitä ja soihtuja jaetaan osallistujille Akatemiatalon aukiolla kello 18.00, ja soihtukulkue järjestäytyy.

–  Toivomme paikalle yliopistoyhteisöä ja sankoin joukoin kaikenikäisiä kaupunkilaisia sekä täällä vierailevia juhlimaan yhdessä rennoissa tunnelmissa.

Soihtukulkue etenee pitkin Koskenniemenkatua Yliopistonmäelle. Kävelyn aikana sytytetään Koskenniemenkadun ja Yliopistonmäen uusi valaistus. Samalla esitetään videota ja välähdyksiä historiasta ja matkalla viihdyttää myös verraton Kosteat kosijat -kvartetti.

Suklaakolikoita ja uniikkeja haalarimerkkejä

Muuriin ja seiniin heijastetaan videota ja kuvia eri vuosikymmeniltä. Mäellä jaetaan 100-vuotisjuhlavuoden kultakääreisiä suklaakolikoita sekä Tiedemakasiinia, kädenlämmikkeeksi tarjolla on myös kaakaota. Haalareissaan juhlaan tuleville opiskelijoille on luvassa uniikkeja 100-vuotishaalarimerkkejä.

Yliopiston rehtori Jukka Kola lausuu juhlan tervehdyssanat ja toisena puhujana on vararehtori Piia Björn.

Illan huipennuksena nähdään musiikilla höystetty näyttävä laservaloshow.

• Turun yliopiston 100-vuotisulkoilmasynttärit 27.2.2020 alk. kello 18.00 Akatemianaukiolta (Rothoviuksenkatu, Tuomiokirkon takana). Lyhyt kävely Yliopistonmäelle pitkin Koskenniemenkatua. Esteetön reitti kulkee Vesilinnantien kautta Agoran takaiselle pysäköintialueelle ja sieltä tapahtumapaikalle. Yliopistonmäellä illan huipentaa näyttävä laservaloshow. Tapahtumassa kuvataan eri välineillä ja saatua materiaalia voidaan käyttää yliopiston viestinnässä ja markkinoinnissa. Tapahtuma sopii kaikenikäisille ja on maksuton.
Saapuminen juhlapaikalle ja pysäköinti

Juhla alkaa Turun Akatemiantalon ja Turun tuomiokirkon väliseltä aukiolta kello 18.00. Rothoviuksenkadun ja Henrikinkadun välinen tieosuus suljetaan muulta liikenteeltä  tapahtuman ajaksi.

Juhlaväki siirtyy Akatemiantalolta soihtukulkukeessa Koskenniemenkatua pitkin Yliopistonmäelle.

Kulkueen reitti ei ole esteetön. Varaamme esteettömän reitin tarvitseville pysäköintipaikkoja Vesilinnantie 5:n pihasta. Muu liikenne ohjataan Rehtorinpellonkadun kautta Vatselantien pysäköintialueelle.

Yliopistonmäelle sekä Akatemiantalon läheisyyteen ei autolla pääse. Yliopiston Vatselankadun varrella olevat henkilökunnan pysäköintialueet ovat syntymäpäiväjuhlaan osallistuvien käytössä maksutta.

Luotu 23.02.2020 | Muokattu 28.02.2020