Asiasana: Mediatiedote

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Tuore väitöstutkimus tarjoaa uutta näkökulmaa ennenaikaisen siemensyöksyn hoitoon (Väitös: FM Jyrki Lehtimäki, 26.4.2024, farmakologia, lääkekehitys ja lääkehoito)

Ennenaikainen siemensyöksy on miesten yleisin seksuaalihäiriö. Häiriön yleisyydestä ja sen aiheuttamista ongelmista huolimatta hoitovaihtoehtoja on vain vähän. FM Jyrki Lehtimäen tuoreen väitöskirjan tutkimustulokset viittaavat siihen, että siemensyöksyä voidaan hidastaa vaikuttamalla tahdosta riippumattoman sympaattisen hermoston aktiivisuuteen.

Vuoden 2023 varustamobarometri julkaistu – vaikean vuoden 2023 jälkeen varustamot ennakoivat parempaa

22.04.2024

Vuoden 2023 barometrin tuloksissa näkyvät selvästi voimistunut inflaatio ja sen seurauksena kohonnut korkotaso, sekä muu kansainvälinen ja Suomen talouden hidastuminen. Kahden positiivisen vuoden jälkeen barometri vuodelle 2023 onkin kokonaisuutena selvästi negatiivinen. Vuodelle 2024 barometri puolestaan odottaa positiivista kehitystä. Vuotuisen varustamobarometrin laati Turun yliopiston kauppakorkeakoulun tutkimusryhmä apulaisprofessori Tomi Solakiven johdolla.

Turun yliopistossa käynnistetään laaja seurantatutkimus tukemaan hyvinvointiyhteiskunnan uudistamista

19.04.2024

Tutkimuksen lippulaiva INVEST käynnistää ainutlaatuisen seurantatutkimuksen, jossa selvitetään suomalaisten hyvinvointia ja näkemyksiä hyvinvointiyhteiskunnan toiminnasta. Vastaajiksi ensimmäisessä vaiheeseen kutsutaan yli 16 000 Suomessa asuvaa, satunnaisotantamenetelmällä valittua henkilöä. INVESTin tavoitteena on edesauttaa tutkimuksillaan sosiaalisesti ja taloudellisesti nykyistä kestävämmän hyvinvointivaltion rakentamista.

Euroopan tärkein laskennallisen biologian konferenssi tulee Turkuun

18.04.2024

Biologian ja laskennallisten tieteiden kohdatessa syntyvät innovaatiot mullistavat elämäntieteitä ja terveydenhuoltoa. Laskennallinen biologia ja bioinformatiikka vievät tätä muutosta eteenpäin auttamalla tutkijoita analysoimaan suuria määriä biologista dataa. European Conference on Computational Biology (ECCB) on Euroopan päätapahtuma laskennallisen biologian alalla tänä vuonna. Konferenssi järjestetään Turussa 16.–20. syyskuuta 2024. Tapahtumaan odotetaan 600–800 osallistujaa.