Asiasana: Mediatiedote

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Turun yliopisto tarjoaa kevään yhteishaussa uusia tekniikan alan koulutuksia ja lisäpaikkoja varhaiskasvatuksen opettajan koulutukseen

13.03.2024

Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin on käynnissä 13. –27.3.2024. Turun yliopistolla on yhteishaussa tarjolla 104 tutkinto-ohjelmaa, joista uusina hakukohteina on elintarviketekniikka ja tuotantotalous.

Aurinkopaneelien tuottaman sähkön itse kuluttaminen kannattavampaa kuin myyminen – myös asennussuunta vaikuttaa

08.03.2024

Juuri julkaistussa tutkimuksessa Turun yliopiston tutkimusryhmä selvitti aurinkosähkön arvoa tavalliselle kuluttajalle. Taloudellisesti kannattavinta aurinkopaneelien omistajalle oli kuluttaa itse mahdollisimman paljon aurinkopaneelien tuottamaa sähköä. Katon suuntaisista asennuksista etelää kohti asennetut paneelit olivat vielä kannattavimpia, mutta taloudellinen ero muihin asennussuuntiin kaventunee tulevina vuosina sähkön hinnan kehityksestä johtuen.

Tutkija kehitti analyysimenetelmiä avuksi vaikean pitkäaikaisen tulehduksellisen suolistosairauden diagnostiikkaan (Väitös: LL Mervi Tenhami, 8.3.2024, kirurgia)

LL Mervi Tenhami kehitti väitöskirjatutkimuksessaan tulehduksellisten suolistosairauksien, haavaisen paksusuolitulehduksen ja Crohnin taudin, diagnostiikkaa PET/MRI-kuvantamista ja keratiini 7 -analyysiä hyödyntäen. Vaihtoehtoiset diagnosointitavat voivat tarjota vaihtoehdon kivuliaalle tähystykselle.