Asiasana: nuoret

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Ajankohtaisessa seminaarissa tarkasteltiin oppilashuollon ja erikoissairaanhoidon yhtymäkohtia lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa

06.02.2024

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus ja Suomen Akatemian tutkimuksen lippulaiva INVEST järjestivät tiistaina 6.2. seminaarin, jossa tarkasteltiin erikoissairaanhoidon ja oppilashuollon yhtymäkohtia ja kehittämistarpeita lasten ja nuorten mielenterveyden ja etenkin kouluun liittyvän tai siellä ilmenevän pahoinvoinnin näkökulmasta. 

Sateenkaari-inklusiivisuus tukee terveydenhoitajien työtä sekä edistää sateenkaarinuorten oikeuksia ja yhdenvertaisuutta yläkoulun kouluterveydenhoidossa (Väitös: TtM Minna Laiti, 2.2.2024, hoitotiede)

TtM Minna Laiti tutki väitöskirjassaan sateenkaarinuorten kohtaamista kouluterveydenhoidossa ja kehitti hoitotieteen teoreettisen mallin kuvaamaan sateenkaari-inklusiivisen yläkoulun kouluterveydenhoidon keskeisiä tekijöitä.

Turun kaupunkitutkimusohjelman rahoituksella tutkitaan Turun seudun lasten ja nuorten hyvinvointia, palveluiden käyttöä ja liikkumistottumuksia

20.12.2023

Turun kaupunkitutkimusohjelma on myöntänyt 150 000 euron rahoituksen professori Andre Souranderin johtamalle tutkimushankkeelle ”Muutokset Turun ja lähikuntien lasten ja nuorten hyvinvoinnissa, palveluiden käytössä, liikkumistottumuksissa ja media-arjessa”.  Hanke tuottaa tutkimustietoa päätöksenteon tueksi lasten ja nuorten hyvinvoinnissa ilmenevistä koulukohtaisista haasteista Turun kaupungin eri alueilla.

Nuorten mielenterveyttä voidaan tukea digitaalisilla teknologioilla – mielenterveys- ja sukupuolikohtaiset tarpeet tulee kuitenkin ottaa huomioon (Väitös: TtM Kiki Metsäranta, 15.12.2023, hoitotiede)

Digitalisaatiosta on esitetty ratkaisua nuorten mielenterveysongelmien tuen ja avun puutteisiin. TtM Kiki Metsärannan Turun yliopistoon tekemässään hoitotieteen väitöstutkimuksessa ilmeni, että nuoret käyttävät mielenterveyden tueksi suunniteltuja digitaalisia teknologioita silloin kun heillä on eniten stressiä ja muita palveluja ei ole saatavilla.

Miten tukea lapsen mielenterveyttä, oppimista ja hyvän elämän rakentumista?

27.09.2023

Aikuisten tehtävänä on tarjota riittävän kasvun ja kehityksen eväät kaikille lapsille. Ratkaisut ongelmiin pitää etsiä yhteistyössä: lasten ja nuorten oppimis-, mielenterveys- ja hyvinvointiongelmien kasvua ei pysäytetä vain yhden tieteenalan tai palvelusektorin keinoin, kirjoittaa professori Riikka Korja Turun yliopistosta.

Kansainvälisessä seminaarissa käsiteltiin globaalien kriisien vaikutuksia lasten ja nuorten mielenterveyteen

11.09.2023

Lasten ja nuorten mielenterveys puhuttaa Suomessa ja maailmalla erityisesti nyt, kun nuorten hyvinvointia rasittavat monet kriisit. Pandemian myötä nuorten itsemurhat ovat olleet maailmanlaajuisesti nousussa. Tutkijoiden mukaan ilmastonmuutos ja luontokato ovat myös merkittäviä kansanterveydellisiä uhkia.

Raskauden ja syntymän aikaiset tekijät ovat yhteydessä lasten ja nuorten ahdistuneisuushäiriöiden riskiin (Väitös: LL Tiia Ståhlberg, 12.5.2023, nuorisopsykiatria)

Äidin matala sosioekonominen asema ja yksinhuoltajuus lapsen syntymähetkellä sekä lapsen ennenaikainen syntymä, pieni syntymäpaino ja syntymä sektiolla ovat yhteydessä lapsen korostuneeseen todennäköisyyteen saada ahdistushäiriödiagnoosi myöhemmällä iällä. LL Tiia Ståhlberg havaitsi Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessaan myös, että lasten ja nuorten ahdistuneisuushäiriön diagnoosien määrä erikoissairaanhoidossa on kasvanut vuosina 1998–2012.