Asiasana: Väitös

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Tutkija kehitti analyysimenetelmiä avuksi vaikean pitkäaikaisen tulehduksellisen suolistosairauden diagnostiikkaan (Väitös: LL Mervi Tenhami, 8.3.2024, kirurgia)

LL Mervi Tenhami kehitti väitöskirjatutkimuksessaan tulehduksellisten suolistosairauksien, haavaisen paksusuolitulehduksen ja Crohnin taudin, diagnostiikkaa PET/MRI-kuvantamista ja keratiini 7 -analyysiä hyödyntäen. Vaihtoehtoiset diagnosointitavat voivat tarjota vaihtoehdon kivuliaalle tähystykselle.

Kiusaamiseen puuttuminen epäonnistuu joka neljännessä tapauksessa (Väitös: PsM Eerika Johander, 2.2.2024, psykologia)

Väitöskirjatutkija Eerika Johander tutki psykologian väitöskirjassaan kiusaamiseen puuttumisen tehokkuutta. Kiusaamiseen puuttumisella tarkoitetaan sitä, miten opettajat toimivat, kun kiusaamistapaus tulee koulussa ilmi ja miten he keskustelevat kiusaamiseen osallistuneen oppilaan kanssa tilanteen ratkaisemiseksi.

Sateenkaari-inklusiivisuus tukee terveydenhoitajien työtä sekä edistää sateenkaarinuorten oikeuksia ja yhdenvertaisuutta yläkoulun kouluterveydenhoidossa (Väitös: TtM Minna Laiti, 2.2.2024, hoitotiede)

TtM Minna Laiti tutki väitöskirjassaan sateenkaarinuorten kohtaamista kouluterveydenhoidossa ja kehitti hoitotieteen teoreettisen mallin kuvaamaan sateenkaari-inklusiivisen yläkoulun kouluterveydenhoidon keskeisiä tekijöitä.

PET-kuvantaminen voi auttaa ennustamaan MS-taudin etenemistä ja hoitovastetta (Väitös: LL Marcus Sucksdorff, 12.1.2024, neurologia)

LL Marcus Sucksdorffin väitöstutkimuksen perusteella PET-kuvantamista voidaan hyödyntää sekä MS-taudin hoitovasteen arvioimisessa että etenemisen ennustamisessa.  Menetelmää voitaisiin mahdollisesti tulevaisuudessa käyttää myös etenevään MS-tautiin kohdennettavan lääkekehityksen biomarkkerina.

Energiamateriaalien mikrotason ominaisuuksien ymmärtäminen avaa tien vihreämpiin energiaratkaisuihin (Väitös: MSc Mahdi Moghaddam, 15.12.2023, materiaalitekniikka)

MSc Mahdi Moghaddamin väitöskirja esittelee uusia tutkimusmenetelmiä, joilla voidaan paremmin ymmärtää energiamateriaalien mikrotason käyttäytymistä esimerkiksi polttokennoissa ja virtausakuissa. Moghaddam on ensimmäinen materiaalitekniikasta tohtoriksi väittelevä Turun yliopistossa.