Markus
Laaninen
Doctoral Researcher, INVEST Research Flagship Centre
Doctoral Researcher, Sociology
MSSc
Teaching
- Quantitative methods
Research
My research interests:
- Early childhood education and care and children's outcomes
- Gender achievement gap in academic achievement
- Loneliness
- Quantitative reserach
Publications
INVEST Pitkittäistutkimus hyvinvoinnista 2024 -kyselyn tutkimusseloste (2025)
(D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys )Hyvinvointi ja eriarvoisuus Suomessa 2016-2025: Kyselytutkimuksen aineistonkeruu ja tutkimusseloste (2025)
(D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys )Duration of child home care allowance period and school success: Differences by parental education level and ethnic origins (2025)
Research in Social Stratification and Mobility
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Kriisien keskellä turvallisuuden perusta löytyy ihmisten hyvinvoinnista (2025)
INVEST blog
(E1 Yleistajuinen blogikirjoitus )
Conditions of youth transition: individual and municipal factors related to the NEET rate in Finland (2025)
Journal of Youth Studies
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Changes in Subjective Well-Being and its Mechanisms during Times of Crises in Finland (2025)
Social Indicators Research
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Suomalaisten koettu hyvinvointi kriisien aikana (2024)
(B2 Vertaisarvioimaton kirjan tai muun kokoomateoksen osa)Age of entry into early childhood education and care, literacy and reduction of educational inequality in Nordic countries (2024)
European Societies
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Subjective wellbeing of children: concept, measurement and empirical application (2024)
(B2 Vertaisarvioimaton kirjan tai muun kokoomateoksen osa)The gender achievement gap in grades and standardised tests—what accounts for gender inequality? (2024)
Frontiers in Sociology
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )