
Brita
Somerkoski
Senior Researcher, Department of Teacher Education (Rauma)
Adjunct Professor, phD (Education)
Links
Areas of expertise
school safety
gender equality
well-being
injury prevention
safety promotion
safe communities
digital applications
curriculum research
multi-culturality
Biography
I started my professional career in elementary school as a class teacher. My PhD (Education) was about youth acting against norms and especially juvenile firesetting. After my PhD I have been working at the Injury Prevention Unit in the National Institute for Health and Welfare, Rescue College of Finland, and in the University of Tampere. Currently I work as adjunct professor in the Department of Teacher Education.
At the moment I am involved with the KIDISAFE program at the Department of Teacher Education Rauma. This program aims at developing a safety and security culture for early childhood education in Pikkunorssi kindergarten.
Publications
Students of an International Degree Programme Go Local : Exploring the Interactions as Reflected by Friendship Families (2023)
Ethnologia Fennica : Finnish Studies in Ethnology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
ONNI-hankkeessa luodaan ratkaisuja oppilaitosturvallisuuden kehittämiseen (2023)
Turun yliopiston blogi
(Muu (O2))
Opettajaksi Suomessa – opiskelijatuutoreiden ja tukiperheiden kokemuksia afrikkalaisopiskelijoiden tilauskoulutuksesta (2023)
Tiedepolitiikka
(Kirjoitus tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (B1))
Security Issues at the Time of the Pandemic and Distance Work (2023)
(Vertaisarvioitu artikkeli kokoomateoksessa (A3))Lapsibarometri 2022 : ”Jos joku on mun lähellä, sillon mä en pelkää” – lasten näkemyksiä turvallisuudesta (2022)
(Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys (D4))Turvallisuuskulttuurin rakentuminen varhaiskasvatusyksikössä (2022)
(Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (D2))Kidisafe-tehtäväkirja (2022)
(Muu (O2))Paloturvallisuus lapsiperheissä - vanhempien näkökulma (2022)
(Vertaisarvioitu artikkeli kokoomateoksessa (A3))Toimijalähtöinen pelastussuunnitelma varhaiskasvatukseen (2022)
(Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (D2))Turvallisuus koulussa ei ole sattumaa (2022)
Turun Sanomat
(Yleistajuinen artikkeli tai blogikirjoitus (E1))