
Brita
Somerkoski
Senior Researcher, Department of Teacher Education (Rauma)
Adjunct Professor (docent), phD (Education)
Links
Areas of expertise
school safety and security
resilience, gender equality
well-being
injury prevention
safety promotion
safe communities
digital applications
curriculum research
multi-culturality
Biography
I started my professional career in elementary school as a class teacher. My PhD (Education) was about youth acting against norms and especially juvenile firesetting. After my PhD I have been working at the Injury Prevention Unit in the National Institute for Health and Welfare, Rescue College of Finland, and in the University of Tampere. Currently I work as adjunct professor in the Department of Teacher Education.
At the moment I am involved with the KIDISAFE program at the Department of Teacher Education Rauma. This program aims at developing a safety and security culture for early childhood education in Pikkunorssi kindergarten.
Publications
Interventiosta tukea turvallisuuskulttuurin kehittämiseen? Turun yliopiston tutkimus tarkastelee muutoksia kouluissa (2025)
Turun yliopiston blogi
(O2 Muu julkaisu )
Koulun turvallisuuskulttuuria arvioimassa: aineistona koulun turvallisuustoimijoiden ryhmähaastattelut (2025)
aineistona koulun turvallisuustoimijoiden ryhmähaastattelut
Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Kidisafe-säkerhetsverkstad för barn inom småbarnspedagogiken (2024)
(O2 Muu julkaisu )Kidisafe : Säkerhetsfostran inom småbarnspedagogiken (2024)
(O2 Muu julkaisu )Kouluorganisaatioiden turvallisuuskulttuuri omatoimisen varautumisen arvioinnin perusteella : Monitapaustutkimus perusopetuksen kouluissa (2024)
Hallinnon Tutkimus
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
ONNI on turvallinen koulu 2022–2024 : Hankkeen loppuraportti (2024)
(D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys )Brandsäkerhet i barnfamiljer – ur föräldrarnas synvinkel (2024)
(O2 Muu julkaisu )Safety competence promotion in secondary education – A case of the Finnish NouHätä! Programme (2024)
Heliyon
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))