
Jaakko
Suominen
Professor, Art History, Musicology and Media Studies
Ph.D., Professor of Digital Culture, Dean of the Faculty of Humanities
Links
Areas of expertise
Digital Culture
Cultural History of Media and Information Technology
Game Cultures
Social Media History
Game Historiography
History Cultures
Retro Gaming
Biography
Jaakko Suominen received his PhD in cultural history and is a professor of Digital Culture at University of Turku, Finland. With a focus on cultural history of media and information technologies, he has studied computers and popular media, Internet, social media, digital games, and theoretical and methodological aspects of the study of digital culture. He has lead several multidisciplinary research projects and has over 100 scholarly publications.
Publications
Saksa, ranska, venäjä – mistä osaajat tulevaisuudessa? (2023)
Suomen kuvalehti
(Muu (O2))
Unessa useasti Aurajoen rantaa (2023)
Turun yliopiston blogi
(Artikkeli ammattilehdessä tai kirjoitus ammatillisessa blogissa (D1))
Digitaalisen pelaamisen tiloja ja vaiheita (2022)
(Vertaisarvioitu artikkeli kokoomateoksessa (A3))Pelitutkimuksen vuosikirja 2022 (2022)
Pelitutkimuksen Vuosikirja
(Toimitustyö tieteelliselle lehdelle, kokoomateokselle tai konferenssijulkaisulle (C2))
The Illuminatus Space Game: From an April Fools’ Joke to Digital Cultural Heritage (2022)
(Vertaisarvioitu artikkeli kokoomateoksessa (A3))Lapuanpeli (1930) osallistavana ajankohtaismediana ja mediahistoriallisena lähteenä (2022)
Historiallinen Aikakauskirja
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Uutuudesta yhteiskunnan osaksi: instituutionäkökulma pelialan kulttuuriseen omaksumiseen 1990-luvulta 2010-luvulle (2022)
WiderScreen
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Suomalaisten tietokonelehtien ohjelmalistaukset v2.0 (2022)
(Muu (O2))Tero Pasanen (1978–2022) (2022)
Pelitutkimuksen Vuosikirja
(Kirjoitus tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (B1))
Pokémon Go (2016) -pelin suosion nostalgiaselittäminen (2022)
WiderScreen
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))