Jaakko
Suominen
Professor, Art History, Musicology and Media Studies
Ph.D., Professor of Digital Culture, Dean of the Faculty of Humanities
Links
Areas of expertise
Digital Culture
Cultural History of Media and Information Technology
Game Cultures
Social Media History
Game Historiography
History Cultures
Retro Gaming
Biography
Jaakko Suominen received his PhD in cultural history and is a professor of Digital Culture at University of Turku, Finland. With a focus on cultural history of media and information technologies, he has studied computers and popular media, Internet, social media, digital games, and theoretical and methodological aspects of the study of digital culture. He has lead several multidisciplinary research projects and has over 100 scholarly publications.
Publications
Asiaton oleskelu kielletty (2024)
Helsingin Sanomat
(O2 Muu julkaisu )
Leikin jäljillä – kohti ludologista semiotiikkaa (2024)
WiderScreen
(Kirjoitus tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (B1))
The Petsamo Board Game (1931) and Everyday Game Culture in Finland in the Interwar Period (2023)
DiGRA 2023, Transactions of the Digital Games Research Association
(Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa (A4))
Suomalaisten peliyhtiöiden vastuullisuus-viestintä 2010-luvulta 2020-luvulle (2023)
Media ja Viestintä
(Kirjoitus tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (B1))
Pajatsosta pöytätennikseen - Sotienvälisen Suomen pelit ja pelikulttuuri (2023)
(Vertaisarvioitu tieteellinen erillisteos tai raportti (C1))Review: Arcade Britannia (2023)
Game Studies
(Kirjoitus tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (B1))
Unessa useasti Aurajoen rantaa (2023)
Turun yliopiston blogi
(Artikkeli ammattilehdessä tai kirjoitus ammatillisessa blogissa (D1))
Heritagization and heritage conflict: The finnish afrikan tähti board game and its change to contested heritage, 1951-2021 (2023)
(Vertaisarvioitu artikkeli kokoomateoksessa (A3))Pelitutkimuksen vuosikirja 2023 (2023)
Pelitutkimuksen Vuosikirja
(Toimitustyö tieteelliselle lehdelle, kokoomateokselle tai konferenssijulkaisulle (C2))
Unexpected Monument: Media Attention and Maintenance Work behind the Restoration of the Finnish Educational Game Promille (1990) (2023)
ROMchip
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))