
Katja
Tervahartiala
Senior Researcher, Psychology
M.A. (education), PhD
Areas of expertise
Child stress regulation
Child socio-emotional development
Early childhood education
Peer relations
Research
I am interested in child stress regulation and socio-emotional development in different childhood contexts. The aim of my study is to analyze developmental pathways and mechanisms between social competence and learning abilities, peer relations and well-being.
Publications
Childcare context and socio-emotional development in toddlers - a quantitative report from the FinnBrain Birth Cohort Study, Finland (2023)
European Early Childhood Education Research Journal
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Latent profile analysis of diurnal cortisol patterns at the ages of 2, 3.5, and 5 years: Associations with childcare setting, child individual characteristics, and maternal distress (2023)
Psychoneuroendocrinology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Early pathways of maternal mentalization: Associations with child development in the FinnBrain birth cohort study (2022)
Frontiers in Psychology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Early childhood stress regulation in out-of-home childcare and in at-home parental care – Associations with child temperament and age – The FinnBrain Birth Cohort Study (2021)
(Artikkeliväitöskirja (G5))Stressin ja sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitys kehitykselle ja hyvinvoinnille ihmisen evoluutiossa (2021)
FinnBrain-tutkimuksen blogi
(Yleistajuinen artikkeli tai blogikirjoitus (E1))
Children's diurnal cortisol output and temperament in two different childcare settings at 2 and 3.5 years of age (2021)
Developmental Psychobiology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Lasten temperamentti ja stressinsäätely kotihoidossa sekä varhaiskasvatuksessa – kortisolitasot fysiologisen stressitason mittareina (2020)
FinnBrain-tutkimuksen blogi
(Yleistajuinen artikkeli tai blogikirjoitus (E1))
Child Temperament and Total Diurnal Cortisol in Out-of-Home Center-Based Child Care and in At-Home Parental Care (2020)
Child Development
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Toddlers’ diurnal cortisol levels affected by out-of-home, center-based childcare and at-home, guardian-supervised childcare: comparison between different caregiving contexts (2019)
European Child and Adolescent Psychiatry
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Kouluikäisten tietoteknologian vapaa-ajan käyttö. (2013)
Nuorisotutkimus
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))