Katja
Tervahartiala
Senior Researcher, Psychology
M.A. (education), PhD
Projects: Centre of Excellence for Learning Dynamics and Intervention Research (COE), FinnBrain Birth Cohort Study, Right to Belong, STEPS Study
Areas of expertise
Child stress regulation
Child socio-emotional development
Early childhood education
Peer relations
Research
I am interested in child stress regulation and socio-emotional development in different childhood contexts. The aim of my study is to analyze developmental pathways and mechanisms between social competence and learning abilities, peer relations and well-being.
Publications
Participation in early childhood education and care in Finland mitigates the associations between maternal psychological distress and child social and emotional problems at age two (2025)
European Child and Adolescent Psychiatry
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Mother-Infant Interaction and Maternal Postnatal Psychological Distress Associate with Child's Social-Emotional Development During Early Childhood : A FinnBrain Birth Cohort Study (2024)
Child Psychiatry and Human Development
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Negative associations between maternal prenatal hair cortisol and child socioemotional problems (2024)
Psychoneuroendocrinology
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Friend influence and susceptibility to influence on emotions towards math: The role of adolescent temperament (2024)
British Journal of Educational Psychology
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Trajectories of maternal depressive and anxiety symptoms and child's socio-emotional outcome during early childhood (2024)
Journal of Affective Disorders
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Latent profile analysis of diurnal cortisol patterns at the ages of 2, 3.5, and 5 years: Associations with childcare setting, child individual characteristics, and maternal distress (2023)
Psychoneuroendocrinology
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Childcare context and socio-emotional development in toddlers - a quantitative report from the FinnBrain Birth Cohort Study, Finland (2023)
European Early Childhood Education Research Journal
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Early pathways of maternal mentalization: Associations with child development in the FinnBrain birth cohort study (2022)
Frontiers in Psychology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Stressin ja sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitys kehitykselle ja hyvinvoinnille ihmisen evoluutiossa (2021)
FinnBrain-tutkimuksen blogi
(Yleistajuinen artikkeli tai blogikirjoitus (E1))
Children's diurnal cortisol output and temperament in two different childcare settings at 2 and 3.5 years of age (2021)
Developmental Psychobiology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))