Sara
Routarinne
Professor, Department of Teacher Education (Turku)
PhD, Professor, Deputy Head of Department
Areas of expertise
Language and literature education (Finnish)
Finnish language
Conversation Analysis
Discourse Analysis
Literacy
Biography
I received my PhD from the University of Helsinki 2003 with a thesis on conversation analysis and interactional linguistics. My focus was on teenage girls' use of parenthesis and rising intonation as interactional methods in storytelling. Subsequently, my research has looked at different learning situations, classroom interaction, writing in school, the interpalys of writng and reading in classroom situations, and physical touch in pedagogical school settings. In Turku, I am one of the leaders of CERLI's seminar on Learning in interaction.
Teaching
- Didactics of Finnish Language and Literature Education,
- master's seminars
- Research seminar on domain specific learning
Research
classroom interaction; Finnish language education; Conversation Analysis; Content Analysis; Interactional linguistics
Publications
Engaging post-compulsory education students in online language courses: a systematic review (2025)
Journal of computers in education
(A2 Vertaisarvioitu katsausartikkeli tieteellisessä lehdessä)
Lukutuuli puhaltaa iloa, intoa ja asiantuntijuutta kuntien lukutaitostrategioihin! – Ilmoittautuminen nyt auki (2024)
Kas!-blogi
(E1 Yleistajuinen blogikirjoitus )
Orientations for co-constructing a positive climate for diversity in teaching and learning (2024)
(A3 Vertaisarvioitu kirjan tai muun kokoomateoksen osa)Kasvatustieteen päivät 2024 kokoontuu keskustelemaan osallisuudesta, yhdenvertaisuudesta ja ylirajaisuudesta koulutuksessa (2024)
Kasvatus : Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja
(B1 Vertaisarvioimaton kirjoitus tieteellisessä lehdessä )
Leikillinen kosketus: Kiusoittelua, flirttailua ja kiusan uhkaa (2023)
(A3 Vertaisarvioitu kirjan tai muun kokoomateoksen osa)Participatory roles adopted by elementary students when writing collaboratively in environmental and social studies classrooms (2023)
Journal of Writing Research
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Lukupiireistä motivaatiota lukuharrastukseen alakoulussa (2023)
(Vertaisarvioitu artikkeli kokoomateoksessa (A3))“Don't touch”: Negotiating the boundaries of acceptable touching in classrooms (2023)
Learning, Culture and Social Interaction
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Ohjaileva kosketus: Huomion suuntaaminen pedagogiseen toimintaan (2023)
(A3 Vertaisarvioitu kirjan tai muun kokoomateoksen osa)Developing writing across and in school subjects: Introduction to special issue (2023)
Journal of Writing Research
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )