Sara
Routarinne
professori, opettajankoulutuslaitos (Turku)
PhD, Professor, Deputy Head of Department
Linkit
Asiantuntijuusalueet
äidinkielen ja kirjallisuuden didaktiikka
suomen kieli
keskustelunanalyysi
tekstianalyysi
monilukutaito
Biografia
Väittelin Helsingin yliopistosta vuonna 2003 keskustelunanalyysiä ja vuorovaikutuslingvistiikkaa käsittelevällä tutkimuksella Tytöt äänessä. Parenteesit ja nouseva sävelkulku kertojan vuorovaikutuskeinoina. Myöhemmin olen tutkimuksessani tarkastellut erilaisia oppimistilanteita, luokkahuoneen vuorovaikutusta, kirjoittamista, kirjoittamisen ja lukemisen yhteispeliä luokkahuonetilanteissa sekä fyysistä kosketusta koulun vuorovaikutuksessa.
Julkaisut
Engaging post-compulsory education students in online language courses: a systematic review (2025)
Journal of computers in education
(A2 Vertaisarvioitu katsausartikkeli tieteellisessä lehdessä)
Lukutuuli puhaltaa iloa, intoa ja asiantuntijuutta kuntien lukutaitostrategioihin! – Ilmoittautuminen nyt auki (2024)
Kas!-blogi
(E1 Yleistajuinen blogikirjoitus )
Orientations for co-constructing a positive climate for diversity in teaching and learning (2024)
(A3 Vertaisarvioitu kirjan tai muun kokoomateoksen osa)Kasvatustieteen päivät 2024 kokoontuu keskustelemaan osallisuudesta, yhdenvertaisuudesta ja ylirajaisuudesta koulutuksessa (2024)
Kasvatus : Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja
(B1 Vertaisarvioimaton kirjoitus tieteellisessä lehdessä )
Leikillinen kosketus: Kiusoittelua, flirttailua ja kiusan uhkaa (2023)
(A3 Vertaisarvioitu kirjan tai muun kokoomateoksen osa)Participatory roles adopted by elementary students when writing collaboratively in environmental and social studies classrooms (2023)
Journal of Writing Research
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Lukupiireistä motivaatiota lukuharrastukseen alakoulussa (2023)
(Vertaisarvioitu artikkeli kokoomateoksessa (A3))“Don't touch”: Negotiating the boundaries of acceptable touching in classrooms (2023)
Learning, Culture and Social Interaction
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Ohjaileva kosketus: Huomion suuntaaminen pedagogiseen toimintaan (2023)
(A3 Vertaisarvioitu kirjan tai muun kokoomateoksen osa)Developing writing across and in school subjects: Introduction to special issue (2023)
Journal of Writing Research
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )