Yliopiston opiskelijalähettiläänä Jonathonista tuli tuttu kasvo Turun kansainvälisessä yhteisössä

Ennen muuttoaan Suomeen vuonna 2017 Jonathon oli suorittanut filosofian ja kasvatustieteen opintoja Durhamin yliopistossa ja työskennellyt kotimaassaan. Jonathon ei aloittanut opiskelua Turun yliopistossa heti. Sen sijaan hän, kuten monet muutkin aikuiset maahanmuuttajat, ilmoittautui Te-palvelujen tarjoamiin kotouttamisohjelmiin. Vuoden kuluttua hän liittyi Turun kauppakorkeakoulun Futures Studies -ohjelmaan.

Jonathon Murphy
(Image by: Rabbit Visuals)

Opiskelija, lähettiläs, mentori, neuvonantaja

Opiskelu ja lähettiläs

Jonathonista tuli opintojensa aikana yksi ensimmäisistä UTU-suurlähettiläistä. Monipuolinen joukko kansainvälisiä opiskelijoita, joista tuli edustajia yliopistosta, mutta myös muista yliopiston ulkomaisista opiskelijoista. Hänen aktiivinen osallistumisensa erilaisiin tapahtumiin, isännöimällä ja puhujana lähettiläsaikana ja jatkuen tähän päivään asti, on tehnyt hänestä tunnistettavan kasvon Turun kansainvälisessä yhteisössä.

Tänä aikana myös Jonathon aloitti uransa Suomessa.

Nykyinen työ ja urapolku Turussa

Vaikka hän ei ole vielä teknisesti alumni, Jonathon viettää vähemmän aikaa yliopistossa, koska hän työskentelee kokopäiväisesti kykyneuvojana International House Turussa. Hänen tiensä tähän työhön oli täynnä lyhytaikaisia sopimuksia, harjoittelupaikkoja, työttömyysjaksoja, verkostoitumista ja vapaaehtoistyötä. Se ei ole ollut helppoa, mutta hän on saavuttanut paljon lyhyessä ajassa. Yhdessä näistä harjoittelupaikoista hän sai tiedon avoimista paikoista, haki niihin ja lopulta hänet palkattiin yhteyksien kautta. Lisähaaste Jonathonille tässä rekrytointiprosessissa oli se, että se oli lähes kokonaan suomeksi, jota hän kuvaili "pelottavaksi! Mutta myös hieno kokemus, josta olisi ollut paljon hyötyä, vaikka en olisi saanut työtä.”

"Suomessa ei ole taikapolkua töihin"

Mentorointi

Hänen nykyinen työnsä ja Turussa asuvan kansainvälisen elämän haasteiden läpi eläminen ovat motivoineet Jonathonia jakamaan tietojaan ja kokemuksiaan lahjakkuusneuvojan roolinsa lisäksi. Siksi hän suostui mentoriksi Turun yliopiston urapalveluiden järjestämään Mentorointiohjelmaan.

"En välttämättä tuntenut itseäni erittäin päteväksi uravalmentajana... mutta sitten ajattelin, että ehkä minulla todella on jotain... Voin kertoa ihmisille, mitä todella tein"

Tässä roolissa hän auttoi kansainvälisiä opiskelijoita navigoimaan työnhakuprosessissa Suomessa tarpeidensa mukaan. He tapasivat kerran kuukaudessa ja pitivät jatkuvaa yhteydenpitoa, jakoivat CV:tä ja hakemuskirjeitä ja keskustelivat eroista, yhtäläisyyksistä ja näkökohdista, joita niissä kaikissa voisi parantaa (mukaan lukien Jonathon itse), hän jopa järjesti pilahaastatteluja kollegoidensa kanssa International House Turussa opiskelijoille. harjoitteli aidossa ammattimaisessa ympäristössä ja sai palautetta kollegoiltaan.

Mentoroitavien kanssa keskusteltiin myös kansainvälisenä opiskelijana Suomessa asumisen ja työskentelyn erityisistä haasteista, työntekijöiden oikeuksista, ammattiliitoista Suomessa, työkulttuurista Suomessa ja siitä, kuinka kansainvälisten voi vaikeuksia päästä sisään. Hän jakoi heille myös vinkkejä mm. Suomen työnhaun erityispiirteet, kuten verkkoverkostoituminen, työnhakujen suodattaminen ja piilotöiden löytäminen.

Jonathon kertoo, että tämä kokemus antoi hänelle mahdollisuuden auttaa muita, maksaa eteenpäin kaiken avun, jonka hän sai omalla urallaan Turussa ja pohtia omia ammatillisia tavoitteitaan. Bonuksena hän sai jakaa monia hyviä lounaita opiskelijoiden kanssa ja rakentaa uusia ammatillisia yhteyksiä.

Neuvoja opiskelijoille ja vastavalmistuneille

"Verkostoidu, verkostoidu, verkostoidu"

Yritä tehdä ikäisensä ja esimiesten kanssa, tapahtumissa ja missä tahansa, tehdä hyvä vaikutelma, jotta ihmiset muistavat sinut. Turku ja koko Varsinais-Suomi on pieni ja kenestä tahansa kohtaamasi voi tulla ammatillinen yhteys. Monien Jonathonin mahdollisuuksien ansiot ovat olleet valmiina, kun sen aika tuli; yhteyksien luominen ja CV:n valmius saattaa olla pelin muuttaja työnhaussa.

"Aloita suomen kielen opiskelu"

Jonathon ehdottaa yliopiston pakollisten kielikurssien ylittämistä. Sinun ei tarvitse pyrkiä sujuvaan lyhyessä ajassa, mutta kielen oppiminen helpottaa Suomessa asumista yleisesti ja näyttää hyvältä rekrytoijalle.

”Ole avoin mukavuusalueesi ulkopuolisille mahdollisuuksille”

Kuten Jonathon on itse kokenut ja kuullut joiltakin asiakkailtaan International House Turussa, useimmat Suomeen tulevat maahanmuuttajat, joilla on minkä tahansa alansa työkokemusta, löytävät itsensä Suomessa nollasta alkaen. Tämä saattaa olla hyvin masentavaa, mutta Jonathon huomauttaa, että vaikka et voi jatkaa uraa tai saada samanlaista roolia kuin kotimaassasi, sinulla voi silti olla taitoja ja osaamista tehdä jotain uutta Suomessa.

Jonathon's career timeline