Alakuloisen oloinen nuori nojaa heijastuvaan ikkunaan.

Lasten ja nuorten kognitiivinen psykoterapeuttikoulutus 2026-2029 (67 op)

Ajankohta

Tammikuu 2026 - Kevät 2029

Ilmoittautuminen

1.9.2025 klo 8 - 26.9.2025 klo 15

Laajuus/kesto

67 opintopistettä

Hinta

14 535 € - 16 921 €

Sijainti

Turku

Toteutusmuoto

Lähiopetus

Turun yliopiston psykologian oppiaine järjestää yhdessä yhteistyötahon kanssa täydennyskoulutuksena Lasten ja nuorten kognitiivinen psykoterapeuttikoulutus 2026-2029 koulutusryhmän. Koulutus antaa opiskelijalle taidot lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden hoitoon kognitiivisen psykoterapian menetelmiä käyttäen.

Kognitiivinen lasten ja nuorten psykoterapeuttikoulutus on valtioneuvoston asetuksen 1120/2010 § 2a mukaista psykoterapeutin ammattinimikkeen käyttöoikeuteen johtavaa koulutusta. Suoritettuaan koulutuksen hyväksytysti, opiskelija voi hakea Sosiaali- ja terveydenalan lupa- ja valvontaviranomaiselta Valviralta oikeutta käyttää psykoterapeutin ammattinimikettä.

Kohderyhmä

Koulutus on terveydenhuollon täydennyskoulutusta. Se on tarkoitettu henkilöille, joilla on soveltuva sosiaali- tai terveydenhuollon tutkinto, vähintään 30 op psykologian tai psykiatrian opintoja (tutkinnossa tai erikseen suoritettuina) ja vähintään kahden vuoden työkokemus psykoterapeuttisesta tai vastaavasta mielenterveystyöstä. Vaadittavat opinnot ja työkokemuksen on oltava tehtyinä haun päättymiseen mennessä. 

Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus tehdä psykoterapeuttista potilastyötä koulutuksen aikana. Edellisten lisäksi vaaditaan henkilökohtainen soveltuvuus psykoterapeutiksi, riittävä englannin kielen taito ja tietotekniset valmiudet sekä mahdollisuus tehdä koulutuspsykoterapioita opintojen aikana.

Sisältö ja aikataulu

Teoria- ja menetelmäopinnot, 38 opintopistettä:

Kliinisiä seminaareja 20 x 15 h lähiopetuksena sisältäen ennakkotehtävät ja kirjallisuuden. Kirjallisuuden lukeminen 3000 sivua, josta 10h kirjallisuustutoreina verkko-opetuksena

Työnohjaus, 15 opintopistettä:

Työnohjauksen laajuus on 160 h = 15 op toteutuu ryhmämuotoisena

Koulutuspsykoterapia, 4 opintopistettä:

40 tuntia yksilöpsykoterapiaa

40 tuntia ryhmäpsykoterapiaa

Laajuus yhteensä 80 h

Opinnäytetyö, 10 opintopistettä:

Opinnäytetyön ohjausta pienryhmässä: 16 h

Yhteensä: 67 opintopistettä

 

300 h työnohjattua psykoterapiatyötä

 

Koulutus alkaa tammikuussa 2026 ja se kestää seitsemän peräkkäistä lukukautta kevään 2029 viimeiseen seminaariin asti. Seminaariopetus, työnohjaukset ja ryhmäterapiat toteutuvat lähiopetuksena. Koulutuksen aikana osaaminen osoitetaan näytöillä. Koulutus järjestetään Turussa, mutta osa työnohjauksista ja ryhmäpsykoterapioista toteutetaan Helsingissä.

 

Opetussuunnitelma kokonaisuutena ja opintovaiheiden nivoutuminen toisiinsa on suunniteltu James Bennett-Levyn kognitiivisen psykoterapeutin taitojen ja terapeuttikompetenssien kehittymistä kuvaavan mallin pohjalta. Mallissa kuvataan psykoterapeuttina kehittymisen tiedollista, taidollista ja reflektiivistä osa-aluetta ja niiden vaikutusta toisiinsa. Koulutuksessa opiskelija saa taidot lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden hoitoon kognitiivisen psykoterapian menetelmiä käyttäen.

Lasten ja nuorten kognitiivisessa psykoterapiassa on kyse kognitiivisen psykoterapian lähestymistavan ja sen työmenetelmien käytöstä lasten ja nuorten ikä- ja kehitystasoon sovitetusti. Kehitysspesifisti huomioidaan myös mielensisäinen tiedonkäsittely ja sen prosessit, sosiaalisen informaation prosessoinnin kehittyminen, emotionaaliset ja vuorovaikutukselliset prosessit sekä vanhemmuuteen, perheeseen ja kehitysympäristöön liittyvät tekijät. Lasten ja nuorten kognitiivinen, samoin kuin kognitiivinen psykoterapia ylipäätään, nähdään psykoterapian tuloksellisuus tutkimuksessa varteenotettavana, monissa mielenterveyden häiriöissä tutkimusnäytön perusteella ensisijaisesti suositeltavana hoitomuotona.

Kognitiivinen psykoterapia sisältää sateenvarjona useita psykoterapiamuotoja, joiden painotukset ja työskentelytavat hieman vaihtelevat. Kognitiivinen psykoterapia perustuu psykoterapeutin ja asiakkaan tasavertaiseen, vastavuoroiseen ja tutkivaan yhteistyösuhteeseen. Psykoterapian lähtökohtana on aina asiakkaan henkilökohtainen, ainutkertainen kokemusmaailma; ajatusten tunteiden, kehollisuuden ja toiminnan osa-alueilla. Keskeinen ajatus on vahvistaa lapsen ja nuoren itsesäätelytaitoja näillä eri osa-alueilla vanhemman reflektiivisellä tuella.  

Tässä koulutusohjelmassa perehdytään oirespesifien mallien ja menetelmien (kuten ahdistuksen tai masennuksen hoidon työtavat) lisäksi transdiagnostiseen lähestymistapaan. Kognitiivisia perusmenetelmiä ja hoitomalleja opetellaan ja taitoharjoitellaan paljolti kokemuksellisen harjoittelun kautta, kuten Deliberate Practice -harjoitteiden ja erilaisten demojen kautta. Sisällöissä painottuvat myös terapiasuhteen, kehollisuuden, kokemuksellisuuden, tunnetyöskentelyn sekä myötätuntokeskeisyyden lähestymistavat.

Koulutusohjelmassa fokusoidutaan psykoterapeutin itsereflektiivisten kompetenssien tukemiseen sekä itsemyötätunnon näkökulmaan. Aikarajallinen, lyhytterapeuttinen lähestymistapa huomioidaan läpi koulutusohjelman. Koulutuksessa on erittäin laaja, osaava ja monipuolinen kouluttajakattaus.

Opetuskieli

Koulutus toteutetaan suomeksi. Iso osa kirjallisuudesta on englanniksi, minkä vuoksi vaatimuksena on riittävä englannin kielen taito.

Kouluttajat

Koulutuksen vastuukouluttajat:

Minna Räihä, PsM, kognitiivinen psykoterapeutti, kouluttajapsykoterapeutti (senior)

Laura Dellinger, PsM, kognitiivinen psykoterapeutti, kouluttajapsykoterapeutti

 

Seminaarit ja kouluttajat:

Koulutukseen orientoituminen ja kognitiivinen psykoterapia (internaatti)

Minna Räihä, Laura Dellinger

 

Lasten ja nuorten kognitiivinen psykoterapia

Minna Räihä ja Laura Dellinger

 

Kehityspsykologia ja kehityssensitiivisyys

Mia Hellsten

 

Kirjallisuustutor: Kognitiivisen psykoterapian perusteet

 

Lasten ja nuorten masennus (itsetuhoisuus) ja kognitiivinen psykoterapia

Kim Kronström

 

Lasten ja nuorten ahdistushäiriöt (pakko-oireet I)  ja kognitiivinen psykoterapia

Minna Räihä

 

Kiintymyssuhde, terapiasuhde ja sen katkokset ja kognitiivinen psykoterapia

Minna Koskinen

 

Kirjallisuustutor: Terapiasuhde ja sen katkokset

 

Vanhempien kanssa työskentely ja vanhempainohjaus, sekä yhteistyö lapsen ja nuoren verkostojen kanssa

Inkeri Eskonen

 

Ulkoistuvat häiriöt (uhmakkuus- ja käytöshäiriö) ja kognitiivinen psykoterapia

Jochen Knoll

 

Nuorten kanssa työskentely kognitiivisessa psykoterapiassa ja DKT

Katja Myllyviita

 

Lasten ja nuorten skeematerapia ja korjaava mielikuvatyöskentely kognitiivisessa psykoterapiassa

Reetta Aalto-Setälä

 

Kirjallisuustutor: Skeematerapia, oppimisen syventäminen

 

Kehollisuus lasten ja nuorten psykoterapiassa

Kaisa Pietilä

 

Neuropsykiatriset ongelmat,  adhd ja autismispektrin erityistarpeet, sekä pakko-oireinen häiriö II

Lauri Parkkinen

 

Tunnetyöskentely lasten ja nuorten kognitiivisessa terapiassa

Irena Miettinen

 

Kirjallisuustutor: Tunnetyöskentely, oppimisen syventäminen

 

Psykoterapiatutkimus ja tutkimuksellinen ote omassa työssä, opinnäytetöiden käynnistäminen

Erkki Heinonen ja Petri Mäntynen

 

Lasten ja nuorten traumojen kohtaaminen ja hoitaminen kognitiivisessa psykoterapiassa

Laura Dellinger

 

Kirjallisuustutor: Psykoterapeutiksi kehittyminen

 

Ulkomaisen kouluttajan seminaari (tarkentuu myöhemmin)

 

Nuorten seksuaalisuuden ja sukupuolisuuden moninaisuuden kohtaaminen psykoterapiassa

Aleksi Jalava

 

Lasten ja nuorten syömishäiriöt ja kognitiivinen psykoterapia

Kim Kronström

 

Lopputyöseminaari

Petri Mäntynen, Minna Räihä ja Laura Dellinger

 

Päätösseminaari: Kohti psykoterapeuttina toimimista, psykoterapeutin hyvinvointin ja jaksaminen (internaatti)

Minna Räihä, Laura Dellinger ja Outi Havia

 

Työnohjaajina toimivat: Laura Dellinger, Minna Räihä, Inkeri Eskonen, Saku Ylä-Soininmäki, Kim Kronström.

Ryhmäpsykoterapeutteina toimivat: Minna Toikka, Titta Sopanen, Helmi Arhinmäki, Terhi Tammi.

Opinnäytetyön ohjaajina toimivat: Reetta Aalto-Setälä, Saku Ylä-Soininmäki, Inkeri Eskonen, Petri Mäntynen.

 

Kaikilla seminaarikouluttajilla, työnohjaajilla, ryhmäpsykoterapeuteilla, sekä lopputyön ohjaajilla on varmistetusti kouluttajapsykoterapeutin pätevyys (entinen VET-pätevyys) kognitiivisessa psykoterapiassa tai kognitiivisessa käyttäytymisterapiassa. 

Haku koulutukseen

Haku koulutukseen tapahtuu Opintopolku-palvelussa. Haku on auki 1.9.2025 klo 8 ja 26.9.2025 klo 15 välisenä aikana.

Katso tarkemmat hakuohjeet ja valintaperusteet Opintopolusta.

Hinta ja peruutusehdot

Koulutuksen maksun suuruuteen vaikuttaa ryhmäkoko.*

- 16 hengen ryhmässä koulutuksen hinta on 16 921 €

- 20 hengen ryhmässä koulutuksen hinta on 14 535 €

Lisäksi opiskelijan maksettavaksi tulee työnohjauksen sekä omakohtaisen koulutuspsykoterapian maksut. Näiden arvioidut summat ovat

- koulutuspsykoterapian osalta 5900 €

- työnohjauksen osalta 6800 €

*Huom! Koulutuksen alkuperäinen hinta on muuttunut laskuvirheen vuoksi 24.9.2025

 

Koulutusmaksun lisäksi opiskelijan maksettaviksi tulevat omakohtainen koulutuspsykoterapian sekä työnohjauksen maksut. Näiden loppusummien arviot ovat koko koulutuksen osalta:

Omakohtainen koulutuspsykoterapia 5900 €

Työnohjaus 6800 €

Koulutuksen järjestäjä

Koulutuksen järjestää Turun yliopiston psykologian oppiaine yhdessä yhteistyökumppanin kanssa.

 

Koulutuksen johtajat:

 

Minna Räihä

Psykologi (PsM), kognitiivinen kouluttajapsykoterapeutti, senior

Minulla on laajalti työkokemusta lasten, nuorten, aikuisten ja perheiden kanssa tehtävästä psykoterapiatyöstä, alan työnohjauksesta ja kouluttamisesta. Olen aiemmin psykologina toiminut lastensuojelun ja koulumaailman sektorilla, sekä perheneuvola – ja nuorisoasematyössä. Psykoterapiakentässä olen mm. hoito-oppaiden julkaisujen kautta perehtynyt erityisesti lasten ahdistuksen ja masennuksen hoitoon. Minua kiinnostaa kehollisuuden, vuorovaikutuksen, vanhemmuuden sekä myös lapsen/nuoren neurologisen kehityksen huomiointi terapiatyössä.

Pidän terapiatyön lisäksi kovasti kouluttamisesta ja työnohjaamisesta, näen niissä erittäin tärkeitä elementtejä opiskelijoiden psykoterapeutti- identiteetin tukemiseen. Tärkeää on, että meillä kouluttajina myös Lauran kanssa synkkaa oikein hyvin! Alkavalle koulutusryhmälle toivon hienoa ja merkityksellistä yhteistä prosessia. Työotteeltaani olen aika aktiivinen, aito itseni ja empaattiseen sekä turvalliseen vuorovaikutukseen pyrkivä.

Harrastuksina minulla on liikunta; metsissä samoilu, hiihto ja vähän epätoivoinen golfin opettelu. Rakastan Suomen saaristoa ja pohjoista Lappia. Tykkään lukea, välillä neuloa, käydä teatterissa ja taidenäyttelyissä. Lähellä sydäntä on perheen, lemmikkien ja ystävien kanssa vietetty aika. Ihmisenä olen aika iloinen, herkästi naurava, elämänmyönteinen ja varsin luotettava. Minussa on tämän rinnalla vahvana myös aikaansaava, struktuureista huolehtiva ja asioita eteenpäin vievä puoli.

 

Laura Dellinger

Psykologi (PsM), kognitiivinen kouluttajapsykoterapeutti

Olen psykologina ja psykoterapeuttina työskennellyt monipuolisesti lasten, nuorten ja aikuisten parissa. Työkokemusta on kertynyt kasvatus- ja perheneuvolasta, lasten- ja nuorisopsykiatrian poliklinikoilta, terveyskeskuspsykologin työstä, varhaiskasvatuksen psykologin työstä sekä laajasti avohuollon sosiaalityön sekä sijaishuollon psykologin työstä. Vuoden 2018 alusta olen työskennellyt täysipäiväisesti psykoterapeuttina.

Ihmisenä olen aito, herkkä, asioista innostuva, helposti lähestyttävä ja lämmin. Työ erityisesti nuorten parissa sopii hyvin nuorekkaalle mielenlaadulleeni! Olen perehtynyt mm. traumojen hoitoon kognitiivisin menetelmin, sijoitettujen lasten ja nuorten psykoterapian erityiskysymyksiin sekä myötätuntokeskeiseen terapiaan. Myös Deliberate Practice -taitoharjoittelun olen kokenut innostavaksi näkökulmaksi ammatilliseen kehittymiseen. Näitä teemoja olen psykoterapeuttiopintojeni opinnäytetöissä tutkinut ja julkaissut artikkelit Kognitiivisen psykoterapiayhdistyksen verkkolehteen, kirjoittamisesta kun tykkään.

Pidän työssäni monipuolisuudesta, ja niinpä olen laajentanut työnkuvaani yhä enemmän myös työnohjauksiin ja koulutustehtäviin. Omat opintoni olivat minulle hyvin merkityksellisiä kokemuksia, ja toiveeni opintojeni aikana olikin päästä innostamaan lisää ihmisiä tähän hienoon työhön. Toimiminen psykoterapeuttiopiskelijoiden parissa on ollut antoisaa. On aivan upeaa päästä seuraamaan vierestä psykoterapeutiksi kasvamisen prosesseja! Alkavalle opiskelijaryhmälle toivon myötätuntoista ja antoisaa yhteistä matkaa.

Kainuussa lapsuuteni ja nuoruuteni viettäneenä metsä on minulle rakas paikka, toinen koti. Vapaa-aikanani tykkään viettää aikaa läheisteni parissa, leikkiä “oman elämäni urheilusankaria” rakkaan maraton/ultrajuoksuharrastuksen kautta asfaltilla tai poluilla, ratsastaa ja hoitaa eläimiä, käydä kuntosalilla ja lukea. Huumori on minulle tärkeää, ja iloitsen kovasti kouluttajaparini Minnan kanssa löytämästämme yhteisestä tekemisen meiningistä, josta ei innostusta ja naurua puutu, vaikka hommat tehdäänkin tosissaan ja suunnitelmallisesti.

Yhteystiedot

Koulutuksen johtaja, Minna Räihä

minna.h.raiha@gmail.com

050 3513 797

 

Koulutuksen johtaja, Laura Dellinger

laura.dellinger@gmail.com

044 2410 999

 

Turun yliopiston psykoterapeuttikoulutuksen koordinaattori,

Mika Lamppu

mika.h.lamppu@utu.fi

050 467 9310