Miälecast-podcast: esittelyjakso

> Kuuntele Miälecast-podcastia

Podcastin tekstivastine:

Riikka: Hei! Tervetuloa kuuntelemaan Turun yliopiston opintopsykologien podcastia: Miälecast. Meitä on neljä opintopsykologia. Mun nimi on Riikka.

Sanna: Ja mä olen Sanna.

Tiina: Mä olen Tiina.

Saara: Ja mä oon Saara. Meidän tarkoituksena on käsitellä sellaisia asioita jotka on monille opiskelijoille ajankohtaisia ja vaikuttaa ihan siihen opintojen arkeen.

Sanna: Tavoitteena on miettiä erilaisia näkökulmia asioihin ja tuoda uusia ideoita mitkä voisivat auttaa haastavissa tilanteissa.

Tiina: Meidän podcastissa tullaan keskustelemaan opiskelijalähtöisesti ja käytännönläheisesti opiskeluun liittyvistä ilmiöistä.

Riikka: Joo kuitenkaan unohtamatta sitä tutkittua tietoa mitä näistä ilmiöistä tiedetään. Jos haluaa kuunnella opiskelu elämään liittyvistä aiheista opiskelijoiden kertomana voi tutustua Studycast-podcastiin.

Sanna: Podcast-jaksoissa meillä on aiheena esimerkiksi opiskeluun liittyvä perfektionismi ja vaativuus. Moni on saattanutkin kuulla populaarimmasta käsitteistä eli huijarisyndroomasta mikä liittyy juurikin näihin vaatimuksiin. Miksi me sitten puhutaan näistä, niin ne ovat valitettavan yleisiä yliopistossa ja kuormittavat kovasti opiskelijoita.

Riikka: Yhdessä jaksossa me pohditaan jännittämistä. Sehän on kanssa hyvin tavallinen ilmiö, joka koskettaa meitä kaikkia.

Tiina: Lisäksi keskustellaan muun muassa ajanhallinnasta, aikaansaamattomuudesta ja opiskelutaidoista. Podcast-jaksoissa äänessä ollaan me opintopsykologit ja joskus mukana on myös vierailijoita. Jaksot kestävät korkeintaan 30 minuuttia.

Riikka: Podcastissa pyritään tuomaan useita näkökulmia, koska yleensä asioissa ei ole yhtä kaikille toimiva kaava.

Saara: Meidän toiveena olisikin että tällä tavalla jokainen kuulija saisi tästä itselleen jotain.

Sanna: Ja me tullaan myös kysymään ehdotuksia kuulijoita mahdollisista aiheista joten pysykää kuulolla. Siihen saakka miälekäst opiskeluarkee.