Politiikka on kuluttavaa intohimotyötä

08.09.2020

Poliitikkojen oletetaan aina olevan tavoitettavissa ja kestävän jatkuvaa painetta. Politiikka onkin kuormittavaa intohimotyötä, joka voi altistaa uupumukselle, käy ilmi Kansalaisuuden kuilut ja kuplat (BIBU) -tutkimushankkeen katsauksesta.

Katsaus perustuu tutkimukseen, jossa haastateltiin 20 kansanedustajaa ajanhallinnasta, sosiaalisesta mediasta sekä työn kuormittavuudesta.

– Yhteiskunnan kiihtyvä rytmi heijastuu kansanedustajan kiireiseen työhön ja voi altistaa työuupumukselle. Tutkimuksen perusteella voi todeta, että poliitikkojen jaksamiseen on kiinnitettävä huomiota, sillä toimiva demokratia edellyttää toimintakykyisiä päättäjiä, kertoo erikoistutkija Mona Mannevuo Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksesta.

Kyselytutkimuksen perusteella poliittisia päätöksiä tehdään kovan paineen alla työtunteja laskematta. Kansanedustajien työssä rajojen asettaminen on vaikeaa, sillä edustajat ovat intohimotyöläisiä, joilla ei ole kellokortteja. Kaoottisissa olosuhteissa asioihin perehtymiseen on entistä vähemmän aikaa.

Kansanedustajien kokema kiire saattaa jopa horjuttaa demokraattista päätöksentekoa, sillä se tarjoaa toiminta-alustan esimerkiksi viestintätoimistoille ja lobbareille politiikan liepeillä. Näin politiikan tietopohja jää kansalaisille entistä hämärämmäksi.

Kansanedustajat pohtivat myös, onko poliitikon työ enää lainkaan houkuttelevaa. Tulevaisuudessa yhä useampi saattaa haluta vaikuttaa politiikkaan ainoastaan kulisseista.

– Tutkimuksen perusteella voidaan kysyä, toteutuuko kansanvalta parhaalla mahdollisella tavalla, jos kansanedustajat ovat ahdistuneita tai panostavat ainoastaan mediassa esiintymiseen sen sijaan, että he keskittyisivät päätöksentekoon, Mannevuo pohtii.

Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama BIBU-hanke tutkii kansalaisuuden muutoksia. Monitieteisessä hankkeessa on mukana tutkijoita yhteensä kuudesta yliopistosta ja tutkimuslaitoksesta.

>> Mona Mannevuo: Onko politiikka liian kuluttava intohimotyö?

Luotu 08.09.2020 | Muokattu 08.09.2020