BIODIFUL Leadership Forum

29.5.2024 klo 12.00 - 16.00
BIODIFUL LEADERSHIP FORUM: FUTURES, BIODIVERSITY AND BUSINESS
Ke 29.5. klo 12-16 Kulttuurikasarmi, Narinkka 2, 00100 Helsinki

Miltä tulevaisuudet näyttävät biodiversiteetin ja liike-elämän näkökulmista?

BIODIFUL-hankkeen johtajuusfoorumissa pureudutaan uusien tutkimustulosten valossa luonnon monimuotoisuuden ja liike-elämän yhteisiin tulevaisuuksiin johtajuuden, ohjauskeinojen, kuluttamisen, liiketoiminnan ja luonnon näkökulmista.

Tutkijoidemme puheenvuorojen lisäksi olemme varanneet aikaa keskusteluun, verkostoitumiseen sekä erityisesti kiperille kysymyksille.

12.00 Tervetuloa
Mikä BIODIFUL ja miksi johtajuusfoorumi?

12.15 Tulevaisuudet
Mitä tarkoittaa tulevaisuustietoisuus, ja miksi sillä on merkitystä? Minkälaisia ohjauskeinoja toivottujen tulevaisuuksien saavuttamiseen on olemassa? Miltä kuluttamisen tulevaisuudet näyttävät, ja miten ne liittyvät luonnon monimuotoisuuteen?

12.45 Biodiversiteetti
”Luontoasiavaltuutetun” puheenvuoro: Voiko keikahduspisteestä tulla totta ja kuinka pian? Mitä ovat luonnon itsekorjaavat mekanismit? Mitä tulee tehdä, jotta luonnon monimuotoisuus alkaisi köyhtymisen sijaan rikastua?

13.15 Liike-elämä
Mitä tarkoittaa liiketoiminnan radikaali murros luonnon monimuotoisuuden näkökulmasta? Millä tasolla monimuotoisuusajattelu suomalaisissa yrityksissä on – riittääkö se? Miksi luontojalanjäljen mittaamiseen tarvitaan elinkaarimallinnusta?

14.00 Kahvitauko
Juomaa ja purtavaa, posterinäyttely BIODIFUL-tutkimuksesta, verkostoitumista ja avointa keskustelua.

14.45 Paneelikeskustelu: Luonnon monimuotoisuuttava kunnioittava johtajuus
Mitä tulevaisuuksista pitäisi ajatella? Minkä pitäisi muuttua, ja keiden vastuulla muutos on? Mistä ylipäätään olemme vastuullisia ja keille?

15.45 Kotiinviemiset
Mitä seuraavaksi?

Tilaisuus päättyy klo 16, jonka jälkeen on mahdollista jäädä keskustelemaan ja verkostoitumaan.

PUHUJAT
• Professori Ilari Sääksjärvi, biodiversiteetti, Turun yliopisto
• Professori Satu Teerikangas, johtajuus, Turun yliopisto
• Dosentti Juulia Räikkönen, markkinointi, Turun yliopisto