BIODIFUL-webinaari 21.3.2024: Millainen on luonnon monimuotoisuutta kunnioittava kuluttaja?

Aika

21.3.2024 klo 9.00 - 10.30
BIODIFUL-projekti järjestää uusinta tutkimustietoa tarjoavan webinaarin Zoomissa torstaina 21.3.2024 klo 9.00–10.30.

Tapahtumassa kuullaan mielenkiintoisia puheenvuoroja, jotka valottavat monipuolisesti, mitä kuluttajat ja kansalaiset ajattelevat luonnon monimuotoisuudesta ja arjen valinnoistaan.

Mikä saa ihmisen toimimaan luonnon monimuotoisuuden hyväksi kulutuksessaan ja millaiselta näyttävät hyvän elämän kestävät polut? Kuinka arkiset ruokavalinnat vaikuttavat biodiversiteettiin ja miten matkailun tulisi muuttua tulevaisuudessa, jotta luonto säilyisi? Millaisia yhteisiä pelisääntöjä ja ohjausta kuluttajat toivovat yhteiskunnan päätöksentekijöiltä?

Puheenvuorojen jälkeen osallistujilla on mahdollisuus keskustella aiheesta ja esittää kysymyksiä tutkijoille.
Tule mukaan inspiroitumaan ja kuulemaan luonnon monimuotoisuutta kunnioittavista arjen valinnoista ja uusimmasta tutkimustiedosta. Tapahtuma on tarkoitettu kaikille luonnon monimuotoisuudesta ja kuluttajaymmärryksestä kiinnostuneille: kansalaisjärjestöjen edustajille, aktivisteille, päätöksentekijöille, kasvattajille ja yritysten edustajille ja kansalaisille, joille luonto on tärkeällä sijalla elämässä.

OHJELMA:
Alkusanat: Ylikulutus luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen taustalla
Professori Ilari Sääksjärvi ja yliopistotutkija Juulia Räikkönen

Kuinka saada toiveet ja todellisuus kohtaamaan?
Erikoistutkija Sanna Ahvenharju

Toiminnallani voin säilyttää luontoa: Vaikuttamisen tunteen merkitys ja sen vahvistaminen
Professori Outi Uusitalo ja tutkijatohtori Henna Rouhiainen

Ruokavalinnat ja biodiversiteetti
Erikoistutkija Saska Tuomasjukka ja väitöskirjatutkija Esa-Pekka Nykänen

Matkailun ja biodiversiteetin liitto - ristiriidasta sopusointuun?
Tutkijatohtori Esko Sorakunnas

Hyvän elämän kestävät polut