Folkloristiikassa tapahtuu: Tervetuloa Muistojen muokkaamat – Kerrottu ja dokumentoitu muisti -iltapäiväseminaariin 31.5.2024

Aika

31.5.2024 klo 13.00 - 16.00

Turun yliopiston folkloristiikan oppiaine järjestää perjantaina 31.5.2024 klo 13.00–16.00 juhlaseminaarin Muistojen muokkaamat – Kerrottu ja dokumentoitu muisti. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, mutta kahvitusta varten toivotaan sitovia ilmoittautumisia 23.5. mennessä: https://ty.fi/heimonjuhlaseminaari

Turun yliopiston Arcanum-rakennuksen luentosali Aavassa järjestettävä seminaari jakautuu kahteen osioon: Muistot ja sota sekä Muisti ja dokumentaatio. Itse seminaariosuuden jälkeen järjestetään kahvitus siihen ilmoittautuneille. Turun yliopiston opiskelijoilla on myös mahdollisuus saada seminaarista joko luentopassimerkintä taikka 5 op:n laajuinen suoritus opintojaksoon FOLK1118 ”Kulttuurinen muisti ja muistitietotutkimus”. Ole suorituksista yhteydessä folkloristiikan yliopisto-opettajaan Kaarina Koskeen (kaakos@utu.fi). Suoritusmuodoista on tullut lisätietoa kulttuurien tutkimuksen opiskelijoille myös sähköpostitse.

Seminaarin ohjelma:

13.00 Seminaarin avaus Anna Sivula
Anne Heimo, muistitieto ja folkloristiikka Ulla Savolainen ja Kaarina Koski
13.20–14.30 Muistot ja sota
? Ulla-Maija Peltonen: Muistin paikat.
? Tiina Lintunen: ”Rehellisen Suomen pojan on täälä melkein mahdoton olla” – Suomalaissiirtolaisten punavalkoiset selkkaukset 1920-luvun Pohjois-Amerikassa.
? Ville Kivimäki: ”Anna arpisten haavojen olla” – Tarvitseeko muistitutkimus trauman käsitettä?
14.30–14.50 Tauko
14.50–16.00 Muisti ja dokumentaatio
? Kirsti Salmi-Niklander: Ilmapallolla Marsiin – ja Vattolaan. Fantasian ja arkikokemuksen rajanvetoa käsinkirjoitetuissa lehdissä.
? Riikka Taavetti: Muistitietotutkimus ja digitaaliset ihmistieteet.
? Eija Stark ja Kati Mikkola: Osallisuutta tukeva arkisto – ennen ja nyt.
16.00–17.30 Tervehdykset, onnittelut ja kahvit

Lyhyesti:

Mitä: Muistojen muokkaamat – Kerrottu ja dokumentoitu muisti -Iltapäiväseminaari
Missä: Turun yliopisto, luentosali Aava, Arcanum, Arcanuminkuja 1, Turku
Milloin: 31.5.2024 klo 13.00–16.00
Kenelle: Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille
Ilmoittautuminen: Seminaariin ei ole ilmoittautumista, kahvitukseen osallistujien toivotaan ilmoittautuvan viimeistään 23.5.2024 osoitteessa https://ty.fi/heimonjuhlaseminaari

Kaarina Koski