Hiililounas-hankkeen tulosseminaari - Kotimaisia kasvisproteiineja lounaslautaselle

Aika

11.4.2024 klo 9.00 - 11.45
Tervetuloa seuraamaan Hiililounas-hankkeen loppuseminaaria! Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille ja se on erityisesti suunnattu ruokapalveluntarjoajille, tutkijoille, viljelijöille, yrittäjille, sidosryhmien edustajille, medialle sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Turun yliopiston Ravitsemus- ja ruokatutkimuskeskuksen ja Luonnonvarakeskuksen yhteishankkeessa laskettiin ensimmäistä kertaa hiilijalanjälki kotimaisille kasviproteiineille: härkäpavulle, herneelle ja öljyhampulle. Lisäksi, yhteistyössä ruokapalveluiden, kokkien, elintarvikekehittäjien ja tutkijoiden kanssa luotiin ammattikeittiöille soveltuvia ilmastoystävällisiä ja ravitsemuksellisesti tasapainoisia reseptejä lounasruokailuun. Näitä reseptejä pilotoitiin useissa lounasravintoloissa ja samalla toteutettiin asiakaskyselyä kasvisruoan valintaan vaikuttavista tekijöistä.

Seminaarissa julkistetaan hankkeen tuloksista kirjoitettu opas, ”Parempia proteiineja lautaselle”, joka sisältää hankkeessa tuotetut reseptit sekä ohjeita ruokapalveluntarjoajille kasvisruoan valintatilanteiden helpottamiseksi asiakkaille. Lisäksi asiantuntijapuheenvuoroissa käsitellään kasvisruoan nykyisiä haasteita, ruoantuotannon ja -kulutuksen ympäristövaikutuksia sekä kasviproteiinien tulevaisuuden markkinanäkymiä ja trendejä.

Ohjelma:
Hankkeen asiakaskyselytulosten esittely – kasvisruoan valintatilanteiden helpoksi tekeminen asiakkaille. Otto Selenius, Turun yliopisto, projektiasiantuntija
Hiilijalanjälkilaskenta – hankkeen tulosten esittely. Kim Lindfors, Luonnonvarakeskus, tutkija
Kasvispainotteisen syömisen lisääminen Suomessa – havaintoja kuluttajakäyttäytymisen tutkimuksista Hanna Konttinen, Helsingin yliopisto, vanhempi yliopiston lehtori, sosiaalipsykologia.
Hiilijalanjälkilaskelmat yleistyvät – haasteet ja mahdollisuudet. Hannele Heusala, Luonnonvarakeskus, tutkija.
Kasvisproteiinien tulevaisuuden markkinanäkymät. Harri Latva-Mäenpää, toimitusjohtaja Foodwest Oy

Tilaisuudessa kahvitarjoilu, sekä mahdollisuus maistella härkäpavuista, öljyhampusta, ja herneestä valmistettuja herkkuja.

Ilmoittaudu viimeistään 8.4.2024

Tervetuloa mukaan!